Je kunt de introductie van je sportieve topmodellen natuurlijk uitsmeren over meerdere maanden, met een hoop teaserfoto’s van buitenspiegelverstelknopjes die je tussendoor de wereld in gooit. Maar je kunt ze ook gewoon allemaal in één klap op de autoshow van Frankfurt zetten en er verder geen omkijken meer naar hebben. Pats, boem, klaar. Pluspuntje voor Audi.

De liefhebbers van tiencilinders onder jullie moeten we teleurstellen: die motor delft in de nieuwe Audi S-toppers het onderspit. Zowel de S6, de S7 (natuurlijk komt die er, wat dacht je dan?) als de S8 hebben een 4,0-liter TFSI V8 biturbo aan boord, die tot zo’n 25 procent zuiniger is dan de 5,2-liter Lamborghini V10 die voorheen in de S6 en S8 lag. Of ie ook net zo’n lekker geluid maakt, moeten we nog maar even afwachten, maar voor de rest klinkt het allemaal veelbelovend.

Het blok levert 420 pk en 550 Nm (tussen 1.400 en 5.300 toeren), goed voor een sprinttijd van 0 naar 100 km/u van 4,8 seconden voor de S6 sedan en 4,9 seconden voor de S6 Avant en S7 Sportback. De S8 krijgt zelfs de beschikking over een 520 pk/620 Nm sterke versie van dezelfde V8, waarmee ie in een ontzettend vlotte 4,2 seconden vanuit stilstand op 100 km/u zit. In de S6 en S7 hangt er een zeventraps S-tronic-transmissie achter die onmerkbaar van verzet wisselt middels een dubbele koppeling; de S8 krijgt een achttraps Tiptronic-automaat. Natuurlijk worden allevier de wielen aangedreven.

Verwacht deze snelle jongens begin volgend jaar bij de dealer voor prijzen die natuurlijk niet al te mals zullen zijn.

Reacties