
Je kunt de introductie van je sportieve topmodellen natuurlijk uitsmeren over meerdere maanden, met een hoop teaserfoto’s van buitenspiegelverstelknopjes die je tussendoor de wereld in gooit. Maar je kunt ze ook gewoon allemaal in één klap op de autoshow van Frankfurt zetten en er verder geen omkijken meer naar hebben. Pats, boem, klaar. Pluspuntje voor Audi.
De liefhebbers van tiencilinders onder jullie moeten we teleurstellen: die motor delft in de nieuwe Audi S-toppers het onderspit. Zowel de S6, de S7 (natuurlijk komt die er, wat dacht je dan?) als de S8 hebben een 4,0-liter TFSI V8 biturbo aan boord, die tot zo’n 25 procent zuiniger is dan de 5,2-liter Lamborghini V10 die voorheen in de S6 en S8 lag. Of ie ook net zo’n lekker geluid maakt, moeten we nog maar even afwachten, maar voor de rest klinkt het allemaal veelbelovend.
Het blok levert 420 pk en 550 Nm (tussen 1.400 en 5.300 toeren), goed voor een sprinttijd van 0 naar 100 km/u van 4,8 seconden voor de S6 sedan en 4,9 seconden voor de S6 Avant en S7 Sportback. De S8 krijgt zelfs de beschikking over een 520 pk/620 Nm sterke versie van dezelfde V8, waarmee ie in een ontzettend vlotte 4,2 seconden vanuit stilstand op 100 km/u zit. In de S6 en S7 hangt er een zeventraps S-tronic-transmissie achter die onmerkbaar van verzet wisselt middels een dubbele koppeling; de S8 krijgt een achttraps Tiptronic-automaat. Natuurlijk worden allevier de wielen aangedreven.
Verwacht deze snelle jongens begin volgend jaar bij de dealer voor prijzen die natuurlijk niet al te mals zullen zijn.
Meer van TopGear


Nieuwe Audi RS7 krijgt V8 motor van Porsche onder de kap

Valet steelt Audi RS 7 van hotelgast voor automeeting, RS 7 wordt bij meeting gestolen

Waarom we de vernieuwde Audi S6 in Nederland niet mogen hebben

Audi gooit typeaanduidingen om: A4 wordt A5, A6 wordt A7

Audi houdt een terugroepactie omdat je geen drankje op de achterbank mag knoeien

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
