Na maanden van oefenrondjes rijden – en verschillende botsingen – mag de zelfrijdende auto van Google zonder zijwieltjes en bestuurder de openbare weg op. Tenminste, in Los Angeles. Mocht je er op vakantie gaan of er voor een andere reden zitten: je herkent de autonome taxi’s door het woord ‘Waymo’ op de flanken. Dit is geen coole slogan om aan te tonen dat de auto’s way more doen dan taxi rijden, maar de naam van Google’s dochterbedrijf.

Sinds gisteren kunnen inwoners van LA een ritje boeken in een zelfrijdende taxi. Later dit jaar komen er ook wat autonome auto’s naar Austin in Texas. Voorlopig kun je alleen een taxi zonder chauffeur bestellen in het gebied tussen Santa Monica en Downtown LA. Doorgewinterde GTA V-spelers weten precies waar dit is. De eerste klanten die van de autonome taxi’s gebruik maken, hoeven niet te betalen. Na een paar weken wordt de taxi wel een betaalde service.

Komen de zelfrijdende taxi’s ook naar Nederland?

Nee, voorlopig hoeven taxichauffeurs in Nederland nog te vrezen dat hun baan wordt overgenomen door robots. In Nederland en de rest van Europa mogen auto’s nog niet zonder bestuurder op pad. Hier wordt per model gekeken hoe veilig een auto is in zelfrijdende stand en welk niveau hij toebedeeld krijgt. Hoe hoger het niveau, hoe meer de auto alleen mag doen.

Zo behaalde de Ford Mustang Mach-e een score goed voor Level 2+. Hierdoor mag de elektrische Mustang zelf op de snelweg rijden en mag de bestuurder zijn handjes van het stuur halen. Nu de zelfrijdende auto van Apple weg is, is er een speler minder op markt, maar er zijn nog genoeg andere bedrijven die investeren in zelfrijdende auto’s. Wie weet hoe we hier over een paar jaar zitten.

Reacties

  • ian heeft op 16 maart 2024 geschreven:

    Ik weet bijna zeker dat deze info incorrect is. Ik woon nl al 35 jaar in San Francisco. Daar probeert waymo het uit met niet zo goed resultaat. De andere aanbieder moest ermee ophouden. Dus ik zeg fake nieuws.

    Reageer
  • Realist heeft op 15 maart 2024 geschreven:

    Bizar dat dit mag. Tesla’s bèta testen op de maatschappij hebben al tientallen doden opgeleverd. In de echte wereld zijn er zoveel onvoorspelbare variabelen dat een beperkte set sensoren dit nooit kan volgen. Autonoom vervoer werkt alleen in afgesloten omgevingen zoals bij treinen en metro’s.

    Ik vraag me ook af hoe ze dit juridisch doen. Iedereen met enig verstand weet dat dit onverantwoord is. Als er de volgende keer iemand wordt doodgereden en de nabestaanden durven het wel aan tegen het advocatenleger van deze big-tech companies, dan lijken de miljardenclaims een kwestie van tijd.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)