
Porsche verkocht iets meer dan 60.000 exemplaren van de 928 gedurende zijn hele levensduur. Geen enorme flop, maar ook niet succesvol genoeg om een direct vervolg te rechtvaardigen aan de coupé met een V8 voorin. Smacht je toch naar een nieuwe 928? Wacht dan nog even met het dichtlassen van de achterdeuren van een Panamera en klop aan bij de Franse restaurateur Nardone Automotive.
Wat je hier ziet, is een Porsche 928 restomod – en het is een nogal bijzonder ding. Nardone voert subtiele designwijzigingen door en maakt vervolgens de volledige carrosserie van koolstofvezel. Kijk maar even goed naar de bredere wielkasten en de cyberpunk-achtige achterlichten.
Natuurlijk heeft ie z’n klapkoplampen nog
De koplampen klappen nog altijd omhoog, maar het mechanisme is nu opengewerkt voor een modernere uitstraling. De auto staat op 18-inch velgen die geïnspireerd zijn door de 16-inch putdeksels van het origineel. Vanbinnen is er veel leer en alcantara, maar het blijft een zeer klassiek interieur. Kijk even extra goed naar de tellers achter het stuur.
Een moderne ECU stuurt de aangepaste V8 aan waardoor het totale vermogen nu ruim 400 pk is. Ook aan de handbak met zes versnellingen werd gesleuteld en er is een sperdifferentieel. De ophanging is aangepast met actieve dempers, grotere remmen en adaptieve elektrische stuurbekrachtiging.
Nardone wil deze afgewerkte Porsche 928 restomod in 2024 gaan leveren, hoewel er momenteel met geen woord wordt gesproken over prijzen of hoeveel ze er willen gaan bouwen. Met iets meer dan 60.000 oorspronkelijk verkochte 928’s zullen het er niet zoveel zijn…
4 reacties op “De Porsche 928 is een aparte keuze voor een restomod, maar het werkt wel”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Gordelverklikker geliquideerd in Amsterdam: ‘Ik heb nergens spijt van’

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Nu niemand meer een Tesla Model Y koopt, is een heel ander soort auto ineens de populairste in Europa

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

LOL
Geef mij maar het origineel. Dit interieur is hondslelijk.
Omdat het eigenlijk een Audi is?
Hopelek kome ze ook met een 944. Is toch de beste Porche.