‘Het zakelijke antwoord is dat we klaar zijn voor welke regeling er ook van kracht gaat’, vertelt de baas van Mazda Europa, de Nederlander Martijn ten Brink, aan TopGear over het verbod op nieuwe verbrandingsmotoren vanaf 2035. Volgens Ten Brink belemmert de politiek het creatieve denkproces van automerken doordat er zo sterk wordt aangestuurd op elektrisch rijden.

‘Ik vind het persoonlijk extreem moeilijk te begrijpen. Niet omdat ik elektrische auto’s niet leuk vind, maar het is jammer dat er nu een keuze is gemaakt voor de technologie’, zegt Ten Brink. Volgens hem moet je dat soort keuzes overlaten aan degenen binnen automerken die er verstand van hebben.

De creativiteit wordt ingeperkt

‘Meestal komen de grootste innovaties tot stand wanneer je een doel stelt zonder ingenieurs en ontwikkelaars te vertellen hoe ze het moeten bereiken. Ik heb een probleem met het feit dat zij [politici] al hebben bepaald hoe we er gaan komen: via alleen elektrisch. Ga je echt de rest uitsluiten? Zelfs dingen waarvan je nog niet weet dat ze bestaan? Ik vind dat een schande van de politici. Dat is hun werk niet. Zij moeten een zero-emission toekomst eisen, maar hoe je daar komt, moet afhangen van ondernemingsdrang en creativiteit.’

Ten Brink vergelijkt de gang van zaken met die rond USB-C-kabels voor mobiele telefoons. ‘Nu men heeft besloten dat iedereen de USB-C-plug moet gebruiken, is dat in feite het einde van de creativiteit rond connectiviteit. Ik ben blij dat we minder kabels zullen hebben, daar wordt de bureaula een stuk opgeruimder van. Maar welke andere ideeën hadden er anders nog kunnen ontstaan?’

Het kan ook anders

‘In Japan hebben ze ook CO2-neutrale doelen gesteld, maar ze houden de deur open voor bepaalde biobrandstoffen en groene waterstof. En ze zijn bereid om te kijken naar zaken die nieuw en misschien nog niet uitontwikkeld zijn. Hier houden alle investeringen in zulke ideeën op, omdat de wetgeving ze niet langer toestaat. Ik denk dat dat een grote fout is. Ik vind het een goed plan om vanaf 2035 alleen nog voertuigen zonder uitstoot te verkopen, maar dat ze per se elektrisch met batterijen moeten zijn, vind ik jammer. Dat is mijn persoonlijke mening.’

Reacties

  • Neven gustaaf heeft op 29 april 2023 geschreven:

    Hoe kan men op voorhand zeggen dat later milieu beter zal zijn als we allemaal electric gaan rijden ? En wat als het niet zo is ? Laat me niet lachen!

    Reageer
  • Jlj heeft op 29 januari 2023 geschreven:

    Fantastisch wat de heer Martijn allemaal komt te vertellen!
    Eindelijk ook iemand die het lef heeft om toe te geven dat, het bij wet verplichten van batterijen, niet de oplossing is voor het milieu.
    Vraag mij tot de dag van vandaag af, wie er in godsnaam in geslaagd is, om de meerderheid van de politieke wereld te overtuigen van het feit dat dit de oplossing is voor het klimaat.
    Btw, Wilfried en Sam, volledig met jullie eens.

    Reageer
  • Wilfried heeft op 28 januari 2023 geschreven:

    Als men naar de Telefacts reportage,gefilmd in China naar het produkt lithium ,dat nodig is voor de batterij,zou men anders spreken.Om liggende dorpen rond die mijn zijn uitgestorven,de mensen,dit het ontginnen worden ziek,zoals de mijnwerkers vroeger.Wat is hier dan zo goed aan om elektrisch te rijden,wat men een batterij die haar levensduur heeft gehad.Waar zijn de Groenen nu.

    Reageer
  • sam heeft op 27 januari 2023 geschreven:

    In een democratie moet iedereen de keuze hebben om te rijden met wat hij wil. deze keuze hebben we dus ook niet.
    Daarbij zijn de E V’s zo duur dat er een bevolking klasse geen kan aanschaffen. We leven dus in een staat die ons verplicht om dingen te doen die ze ons voorschrijven.Dit is dan dictatuur.

    Reageer
  • Arjen heeft op 26 januari 2023 geschreven:

    Volgens mij heeft meneer Ten Brink het EU besluit niet echt gelezen? Ik ook niet, maar ik weet wel dat het gaat om een verbod op co2 uitstoot voor personenwagens en klein transport. En niet over een beperking tot alleen electrische voertuigen met batterijen.

    Uit het artikel van TopGear:
    Het Europees Parlement, de Europese Commissie en alle lidstaten van de EU hebben besloten dat er vanaf 2035 geen nieuwe personenauto’s en kleine bedrijfswagens meer verkocht mogen worden die CO2 uitstoten.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Wilfried Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear