Het gaat goed met Jeep. Wereldwijd zijn de verkoopcijfers vier keer zo hoog als in 2010. In Nederland schommelen de cijfers. In 2010 verkocht Jeep 279 auto’s. Het hoogtepunt kwam in 2019 met 1.401 verkochte Jeeps. Vorig jaar daalde het verkoopgetal naar 708 auto’s. TopGear praat met de baas van het merk over hoe Jeep weer zijn mojo kan terugvinden.

Daarvoor kijkt Jeep eerst in de spiegel. ‘Het imago is irrelevant. Het is niet veranderd: het gaat om grote motoren en de Willys’, zegt Jeep-baas Christian Meunier. Leuk, een historisch imago, maar niet als mensen alleen maar aan benzineslurpers denken als ze naar je merk kijken.

Ook benoemt Meunier de problemen met de voorgaande modellen: ‘De Renegade deed het in het begin goed, maar had een te dorstige motor en dat vermoordde de auto. Ook de Compass werd met een te hoge CO2[-uitstoot] gelanceerd.’

Aankomende modellen van Jeep

Nu bestaat het assortiment van Jeep uit hybrides en EV’s. De nieuwe Avenger is hier er bijvoorbeeld alleen als vol-elektrisch model. De nieuwe Grand Cherokee, Renegade, Compass en Wrangler zijn er hier alleen als hybrides. Daarna komen in 2024 en 2025 een vol-elektrische Recon en Wagoneer S. Beide auto’s zijn voor Amerika en komen op het nieuwe EV-platform van Stellantis.

Geen nadelen aan elektrisch

Jeep hoeft niet te vertrouwen op schreeuwerige uitlaten of handbakken: ‘Voor Jeep heeft elektrisch geen nadelen. Het is een grote kans’, zegt Meunier. Hij is dan ook erg ambitieus: ‘Ik wil een elektrische Jeep die onder water kan rijden. Dat is mogelijk, omdat het geen lucht nodig heeft voor de motor.’ Een snorkel voor de motor is dan overbodig.

Jeep moet geen premium merk zijn

De Grand Wagoneer moet een concurrent zijn voor de Range Rover en Wagoneer S is een grote elektrische SUV, dus die zijn aan de prijs. ‘De rest is toegankelijk. Jeep zou niet premium moeten zijn. We zijn zelfverzekerd, maar nooit arrogant’, zegt Meunier. En dat blijkt, want de Avenger is qua prijs heel vergelijkbaar met de Opel Mokka-e of de Peugeot e-2008.

Speciale dealers

De verkopen van Jeep moeten de komende jaren beter lopen door specialistische dealers. Nu worden de Jeeps in de showrooms nog omringd door Fiats, Alfa’s en Abarths. In de toekomst wil Jeep meer auto’s verkopen bij minder dealers, zodat ze niet de spotlight hoeven te delen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear