Je hebt gave banen, supergave banen, dan een hele tijd niets, en dan is er de baan waarbij er op je visitekaartje staat: ‘Testrijder voor Lamborghini’. Dat visitekaartje was de afgelopen 40 jaar in handen van Valentino Balboni. De beste man is inmiddels met welverdiend pensioen, maar kan kennelijk niet stilzitten. Daarom is er nu… de Balboni-uitlaat!
We kunnen het ons ook wel voorstellen. Ga maar na. Hij heeft gedurende 40 jaar zo’n beetje 80 procent van alles wat Lamborghini gemaakt heeft dwars (heel dwars) laten gaan. Zijn persoonlijke testroute over de provinciale wegen rond Sant’Agata Bolognese werd door de omwonenden liefkozend (echt waar) ‘Balboni highway’ genoemd. En hij is de enige testrijder ter wereld die ooit een speciaal model van ‘zijn’ merk naar zichzelf vernoemd kreeg. Een model dat, dankzij een handbak en pure achterwielaandrijving alleen geschikt was voor mensen met een hart dat minimaal half zo groot was als dat van de Meester zelf.
Als je dat allemaal geflikt hebt, is een plek achter de kruiswoordpuzzels en sanseveria’s eh… even wennen. En dus heeft hij onder de naam VB nu maar zijn eigen onderdelenfirma opgezet, die spul maakt waarmee je je Lamborghini (wat anders?) nog een forse klap exclusiever kunt maken.
Wat is er bijzonder aan de Balboni-uitlaat?
Drie keer raden. In één keer goed: alles. Ten eerste is hij er niet voor iedereen. Sterker nog: er worden er maar dertig gemaakt. Hij is gemaakt van titanium en bedoeld voor onder de Aventador SV. Het strekt dus tot aanbeveling zo’n auto te hebben, al zouden wij de Balboni-uitlaat met het grootste genoegen gewoon boven de open haard hangen, zo’n prachtig ding is het. Zouden we eerst even een open haard moeten bouwen, maar goed. Elke uitlaat weegt 6,3 kilo en is pas klaar na 350 uur TIG-lassen, wat doet vermoeden dat het geen koopje zal zijn. We hebben geen idee of hij ook pk’s toevoegt aan de 750 die een ‘normale’ SV al levert. We durven er echter wel wat geld op te zetten dat hij een fenomenale hoeveelheid herrie zal produceren.
Reacties