
Het is onmogelijk om bij de onthulling van de Bentley Bentayga-facelift niet even stil te staan bij de voorloper van de SUV. Dan hebben we het over het studiemodel uit 2012, een van de weinige auto’s die de wereldbevolking zo kon verenigen in afschuw. Het is een van de weinige keren dat autofabrikanten aan de hand van zoveel haat het design veranderde van een auto. De Bentley Bentayga kwam uiteindelijk in 2015 en was toen, eh, acceptabel.
In een poging de Bentayga nog wat acceptabeler te maken, is hier nu de facelift. Het hoogtepunt van de vernieuwde Bentley Bentayga zijn zijn lampen. De koplampen lijken ergens op het kristallen schaaltje waar je oma vroeger koekjes op had liggen, maar dan met 48 ledbundels erin en cooler. Achterop krijgt de Bentayga de spitse lampen die je kent van de Continental GT. Bentley wilde niet alleen het ontwerp rechttrekken met de rest van de Bentleys, ook onderhuids moest de auto weer een paar jaar meekunnen met meer comfort en meer technologie.
Het interieur is in grote lijnen hetzelfde; Bentley ging vooral in op de details. Zo is het instrumentarium achter het stuur nu digitaal, zoals nu eigenlijk de standaard is. Het infotainmentsysteem is groter en makkelijker te gebruiken dan eerst. De materialen voor het interieur zijn duurzamer en de stikselpatronen zouden moderner zijn. Het comfort van de passagiers zou beter zijn door betere stoelen en meer beenruimte. Het uitneembare scherm achterin is groter dan eerst en biedt meer mogelijkheden. Daarbij is de SUV uiteraard helemaal connected door een ingebouwde simkaart.
Waar is de W12?
De Bentley Bentayga-facelift komt eerst als V8 en als V6-hybride. De 4,0-liter achtcilinder komt van Audi en produceert 550 pk en 770 Nm. Het gecombineerde vermogen van de Bentayga Hybrid is 449 pk en 700 Nm. De Bentayga Speed met de fijne twaalfcilinder volgt zeker, maar ‘vooral in Amerika’. Of we hem hier mogen verwachten, is niet duidelijk. De vernieuwde Bentayga verschijnt al heel snel bij de dealers, in de aankomende weken. De prijzen volgen vast snel en zouden 5 procent hoger liggen.
Meer van TopGear


De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Range Rover vs BMW iX vs Bentley Bentayga review: Welke luxe SUV is de beste?

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Mansory bouwt de Bentley Bentayga Speed om tot Feroza

De Bentley Bentayga Extended Wheelbase moet de Mulsanne vervangen

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt
