Bentley heeft een auto gemaakt voor Pikes Peak. Tijdens de jaarlijkse hillclimb is het belangrijk dat de coureur en auto zo snel mogelijk een berg oprijden. Je denkt dan niet meteen aan een logge, zware en gigantische Bentayga met 608 pk. Toch is dit de auto waarmee Bentley zich heeft ingeschreven.
Waarom gebruiken ze een Bentayga?
Om de titel van ‘snelste productie SUV’ te claimen, hebben ze in Engeland een hele speciale Bentayga gemaakt. De aandrijflijn blijft ongewijzigd; de 6,0-liter W12 zorgt nog steeds voor een sprinttijd van 0 naar 100 km/u van vier seconden. Ook is de standaard anti-roll control en variabele luchtvering nog aanwezig.
Wel heeft Bentley 300 kilo aan interieur verwijderd voor de bergrit, maar dat zorgt er nog steeds voor dat de auto meer dan twee ton weegt. Voor het oude interieur is een rolkooi, een brandblusser en een racestoel in de plaats gekomen. Aan de buitenkant vind je speciale banden van Pirelli en een Akropovic uitlaatsysteem. Het oog en het oor willen ook wat.
Hoe snel moet de Bentley gaan?
Rhys Millen is de coureur die de Bentayga de berg op mag leiden. De Range Rover Sport klokte in 2013 een tijd van 12:35,1. En volgens de rekenmachine moet de Bentley Bentayga dan gemiddeld 100 km/u rijden om het record te verbreken. ‘Het parcours kun je alleen aanvallen als je een auto hebt die in een rap tempo snelheid kan maken en minderen, omdat de baan zo krap en bochtig is,’ zegt meneer Millen. ‘De combinatie van 608 pk, 900 Nm en koolstof-keramische remschijven zorgen ervoor dat de Bentayga hard kan accelereren en remmen. Daar ga ik op rekenen voor mijn recordpoging.’
Aankomend weekend zal de poging tijdens Pikes Peak plaatsvinden. Na 20 kilometer, 156 bochten en een stijging van ruim 1.438 meter, zullen we weten of dit de snelste productie SUV is.
Reacties