De nieuwe Bentley Continental GT is de scherpste ooit

De remschijven zijn 16,5 inch. Dat is waarschijnlijk groter dan de velg op jouw auto...

nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
v
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
Foto('s): Bentleynieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
v
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018
nieuwe Bentley Continental GT 2018

Meer dan 10 vierkante meter aan hout verdwijnt in de nieuwe Bentley Continental GT en een medewerker is hier 9 uur mee bezig. 712 stiksels houden de bekleding bij elkaar en maximaal 18 speakers masseren je trommelvliezen. Voorin ligt een zware W12-motor, gekoppeld aan een DSG-bak met acht versnellingen.

Klinkt zwaar en log

Juist. En toch is dit de scherpst sturende Bentley ooit, op de Le Mans-racers na. Om te beginnen staan de voorwielen 135 millimeter meer naar voren en ligt de motor meer naar achter. Een W12 is bovendien 24 procent korter dan een V12 en dat helpt met de gewichtsverdeling. Daarbij is de nieuwe Bentley Continental GT 80 kilo lichter dan zijn voorganger en kent de coupé haast geen body roll.

Huh, geen body roll?

Het Bentley Dynamic Ride-systeem krijgt nu op zijn donder met 48 volt en is dus sneller en stiller. Het systeem werkt met elektrische stelmotoren op de stabilisatoren. In de bocht werkt het als het ware de G-krachten tegen zodat de koets waterpas blijft en de banden zoveel mogelijk oppervlakte op de weg smeren.

Fabrikanten van zakken chips kijken jaloers naar het feit dat Bentley wordt toegejuicht voor het toevoegen van 60 procent meer lucht. In de luchtvering welteverstaan. De O2 maakt de Continental GT comfortabeler in de zachte setting en ‘sportief stug’ in de sportstand.

Oké, oké. Maar hoe snel is de nieuwe Bentley Continental GT?

De 6,0-liter W12 produceert 635 pk en 900 Nm. Vanuit stilstand tikt de volledig digitale teller in 3,7 seconden de 100 km/u aan. De topsnelheid is een mooie 333 km/u. Op deze snelheid zorgen gigantische 420 millimeter brede remmen dat je kijkballen uit je oogkassen vallen. Dat is dus 16,5 inch. Groter dan de gemiddelde velg op een Volkswagen Polo. Standaard zitten hier 21-inch velgen omheen. Als je graag wilt, monteert Bentley 22-inchers.

En het ontwerp?

Bij de Engelse luxemerken gaat de design-evolutie niet zo snel. Kijk maar naar Rolls-Royce. Dus hij lijkt inderdaad enorm op de oude, maar dan met fijnere proporties. De lijnen aan de achterkant komen van de EXP 10 Speed 6 en doen zelfs denken aan een Porsche 911. Het geheel is lager en slanker. Is de nieuwe Bentley Continental GT dan nu al hopeloos verouderd? Kijk maar even naar het interieur en oordeel zelf maar.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken