
Veel meer dan een schermpje met Apple CarPlay of Android Auto heb je tegenwoordig niet nodig. En dat is fijn, want bij oudere auto’s kun je vaak voor een leuke prijs zo’n schermpje kopen en ineens kan jouw infotainmentsysteem alles wat eentje in een moderne auto ook kan. Maar niet alle merken zijn overtuigd. Sterker nog: General Motors is CarPlay en Auto aan het uitfaseren.
De nieuwe Cadillac Escalade IQ, een auto van 120.000 euro die voorlopig alleen naar Amerika komt, is niet te bestellen met Apple CarPlay of Android Auto. Dit meldt The Verge. Bestuurders moeten verplicht het systeem van Cadillac gebruiken. Daar zal niet iedereen blij mee zijn, want volgens Apple is het voor 80 procent van de autokopers een eis dat er CarPlay in zit.
Onhandig met elektrische auto’s
Moederbedrijf General Motors kiest ervoor om CarPlay en Auto weg te laten omdat deze systemen geen EV-functionaliteiten bieden. Als je in de Cadillac een route instelt, kan de auto zelf aan de hand van de actieradius laadpauzes toevoegen. Als je naar een laadpaal navigeert, zal de auto de accu gaan verwarmen voor optimale laadsnelheden.
Als je via Apple CarPlay of Android Auto de navigatie instelt, communiceert je telefoon niet met de batterij van de auto. GM vertelt aan The Verge dat CarPlay wel heel handig is, maar dat het niet fantastisch werkt. Hij wil een systeem bieden waar alles geïntegreerd is. Ook andere toekomstige modellen van GM-merken zullen geen Android Auto of Apple CarPlay meer hebben.
Tesla heeft het ook niet
Overigens is General Motors niet het enige concern dat CarPlay schuwt. Ook Tesla staat erom bekend dat je niet je telefoonscherm kunt tonen in het infotainmentsysteem. In het geval van Tesla zou het ook onhandig zijn, want er zitten te veel belangrijke features in het middenscherm om er een Android- of Apple-scherm overheen te leggen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
4 reacties op “Bij deze auto van 120.000+ euro kun je niet eens Apple CarPlay of Android Auto krijgen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Cadillac Escalade-V moet nog even niets van elektrificatie weten

Kerel monteert stiekem supercharger op auto van z’n vrouw en filmt haar reactie

De Cadillac Escalade V krijgt de V8 uit de CT5-V Blackwing, waarschijnlijk

Cadillac Escalade van Kim Kardashian

Cadillac Escalade is nieuw voor 2021

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Koop deze briljante stationwagon met V8 van Nicolas Cage

Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken

Cadillac: ‘We willen én kunnen een hypercar gaan bouwen’

Deze Cadillac Optiq is een elektrische instap-SUV die ook naar Europa komt

F1 maakt met pijnlijke afwijzing duidelijk dat er geen elfde team bijkomt in 2026

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

In mijn Tesla mis ik Android Auto niet zo erg als in andere auto’s, maar je kan met de TesAA app wel AA op je scherm krijgen. Schakelt je hotspot op de telefoon in, en via deze hotspot kan je AA op je telefoon gebruiken via een specifieke url in de browser van je Tesla. Wel handig om apps die AA wel ondersteunt toch via het scherm te gebruiken, zoals WhatsApp, flitsmeister, nieuws etc.
Via 30 omwegen dus waar de fans altijd claimen dat Tesla superieure bediening heeft. Nog een mythe die afgevoerd kan worden.
Tesla is inmiddels in meerdere opzichten achterhaald, maar dat GM de boot mist is opvallend.
Ze kunnen natuurlijk ook zorgen dat de data wél beschikbaar is op de telefoon.