
De V8 begint zelfs in Amerika beetje bij beetje te verdwijnen, maar de liefde voor enorme auto’s blijft bestaan. Als je dacht dat de GMC Hummer EV zo’n beetje het toppunt van automobiele obesitas was, dan is hier de Cadillac Escalade IQ. Met een lengte van 5,7 meter is hij bijna een halve meter langer dan de Hummer. Hij is met 2,17 meter alleen een paar millimeter smaller.
Hoe groot dat is? Een Rolls-Royce Cullinan is 5,34 meter lang. Een Rolls-Royce Phantom met de standaard wielbasis is slechts 6 centimeter langer. De hoogte van de Cadillac Escalade IQ is 1,93 meter. Leuk voor de passagiers is de wielbasis van 3,46 meter en in de frunk kan maar liefst 345 liter aan baggage. Achter de derde zitrij heb je nog 1.256 liter bagageruimte.
Specificaties Cadillac Escalade IQ
Twee elektromotoren zorgen voor een vermogen van 687 pk bij normaal gebruik. In de Velocity Max-modus groeit het vermogen naar 762 pk. Het koppel is 834 of 1.064 Nm, afhankelijk van de modus. Met een gigantische 200-kWh accu moet de auto meer dan 725 kilometer actieradius halen. De lichtere en gestroomlijnde Mercedes EQS haalt met een batterij van 120 kWh ongeveer dezelfde waardes.
Het gewicht van de enorme Cadillac Escalade IQ is nog niet bekend, maar zoek het zeker richting de 4.000 kilo en daar voorbij. Dat betekent dat ie zelfs niet binnen de grenzen van de nieuwe, opgerekte regels voor het rijbewijs B zal vallen: voor deze jongen zul je in Nederland een vrachtwagenrijbewijs moeten halen (waarna je er maar 90 km/u mee mag rijden). Al achten we de kans groot dat de enorme SUV niet in onze contreien verkocht gaat worden. Theoretisch zou het kunnen: Cadillac is officieel nog altijd aanwezig in Europa.
De elektrische Escalade is niet langzaam
Ondanks zijn gewicht is de 0-naar-100-tijd ongeveer 5 seconden. In 10 minuten moet je zo’n 160 kilometer actieradius kunnen binnentrekken aan de snellader en de aandrijflijn werkt op 800 volt. Net als bij de Hummer kunnen de achterwielen van de Cadillac Escalade IQ meesturen in dezelfde richting als de voorwielen. Bij de Hummer is deze zogeheten Crab Walk een offroad-trucje, maar bij de Cadillac moet het daadwerkelijk helpen met inparkeren; de auto kan diagonaal een vak inrijden.
De velgen zijn 24 inch groot en de banden zijn formaatje 35 inch. Over inches gesproken: het scherm in het interieur meet maar liefst 55 inch, maar dan wel uitgesmeerd over het volledige dashboard. De prijs van dit alles is in de VS ongeveer 130.000 dollar, waarmee hij zo’n 15.000 dollar duurder is dan de Tesla Model S Plaid. Als je dit prijsverschil voor het gemak even aanhoudt, zou hij in Nederland zo’n 145.000 euro kunnen gaan kosten.
Meer van TopGear


De Cadillac Escalade-V moet nog even niets van elektrificatie weten

Kerel monteert stiekem supercharger op auto van z’n vrouw en filmt haar reactie

De Cadillac Escalade V krijgt de V8 uit de CT5-V Blackwing, waarschijnlijk

Cadillac Escalade van Kim Kardashian

Cadillac Escalade is nieuw voor 2021

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Koop deze briljante stationwagon met V8 van Nicolas Cage

Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken

Cadillac: ‘We willen én kunnen een hypercar gaan bouwen’

Deze Cadillac Optiq is een elektrische instap-SUV die ook naar Europa komt

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?
