De V8 begint zelfs in Amerika beetje bij beetje te verdwijnen, maar de liefde voor enorme auto’s blijft bestaan. Als je dacht dat de GMC Hummer EV zo’n beetje het toppunt van automobiele obesitas was, dan is hier de Cadillac Escalade IQ. Met een lengte van 5,7 meter is hij bijna een halve meter langer dan de Hummer. Hij is met 2,17 meter alleen een paar millimeter smaller.

Hoe groot dat is? Een Rolls-Royce Cullinan is 5,34 meter lang. Een Rolls-Royce Phantom met de standaard wielbasis is slechts 6 centimeter langer. De hoogte van de Cadillac Escalade IQ is 1,93 meter. Leuk voor de passagiers is de wielbasis van 3,46 meter en in de frunk kan maar liefst 345 liter aan baggage. Achter de derde zitrij heb je nog 1.256 liter bagageruimte.

Specificaties Cadillac Escalade IQ

Twee elektromotoren zorgen voor een vermogen van 687 pk bij normaal gebruik. In de Velocity Max-modus groeit het vermogen naar 762 pk. Het koppel is 834 of 1.064 Nm, afhankelijk van de modus. Met een gigantische 200-kWh accu moet de auto meer dan 725 kilometer actieradius halen. De lichtere en gestroomlijnde Mercedes EQS haalt met een batterij van 120 kWh ongeveer dezelfde waardes.

Het gewicht van de enorme Cadillac Escalade IQ is nog niet bekend, maar zoek het zeker richting de 4.000 kilo en daar voorbij. Dat betekent dat ie zelfs niet binnen de grenzen van de nieuwe, opgerekte regels voor het rijbewijs B zal vallen: voor deze jongen zul je in Nederland een vrachtwagenrijbewijs moeten halen (waarna je er maar 90 km/u mee mag rijden). Al achten we de kans groot dat de enorme SUV niet in onze contreien verkocht gaat worden. Theoretisch zou het kunnen: Cadillac is officieel nog altijd aanwezig in Europa.

De elektrische Escalade is niet langzaam

Ondanks zijn gewicht is de 0-naar-100-tijd ongeveer 5 seconden. In 10 minuten moet je zo’n 160 kilometer actieradius kunnen binnentrekken aan de snellader en de aandrijflijn werkt op 800 volt. Net als bij de Hummer kunnen de achterwielen van de Cadillac Escalade IQ meesturen in dezelfde richting als de voorwielen. Bij de Hummer is deze zogeheten Crab Walk een offroad-trucje, maar bij de Cadillac moet het daadwerkelijk helpen met inparkeren; de auto kan diagonaal een vak inrijden.

De velgen zijn 24 inch groot en de banden zijn formaatje 35 inch. Over inches gesproken: het scherm in het interieur meet maar liefst 55 inch, maar dan wel uitgesmeerd over het volledige dashboard. De prijs van dit alles is in de VS ongeveer 130.000 dollar, waarmee hij zo’n 15.000 dollar duurder is dan de Tesla Model S Plaid. Als je dit prijsverschil voor het gemak even aanhoudt, zou hij in Nederland zo’n 145.000 euro kunnen gaan kosten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)