
Kalmeer jezelf en ga zitten. We hebben veel om door te nemen. Dit is de nieuwe BMW 3-serie (interne typeaanduiding: G20). En misschien moeten we even het overduidelijke adresseren: je gaat design-elementen herkennen van andere auto’s. Zoals het hapje uit de koplampen, zoals de Peugeot 3008 dat ook heeft. Of de Lexus-achtige achterkant.
Maar bovenal is de belangrijkste krantenkop dat het eindelijk weer een BMW is om aan te gluren. De koets is 85 millimeter langer en 16 millimeter breder dan die van de oude BMW 3-serie. De wielbasis groeide 41 millimeter, waardoor je kijkt de grootste cabineruimte in een 3-serie ooit.
En ondanks zijn groeispurt nam het gewicht af met 55 kilo. Daarvan komt 15 kilo van een aluminium motorkap en voorschermen. Het gebruik van aluminium voor de dempers en het subframe snoept nog eens 7,5 kilo. De stijfheid van het geheel nam toe met 25 tot 50 procent, afhankelijk waar je wiebelt aan de auto. Dus: meer Ultimate Driving Machine.
Binnenin laat BMW de jaren negentig eindelijk een beetje los en jaagt een Audi- en Mercedes-achtige ambiance na. Het scherm meet 12,3 inch en metalen knoppen bij de airconditioning voegen een toefje klasse toe. Bovendien is er sfeerverlichting.
Tussen de voorstoelen, naast een nieuwe schakelpook, vind je het nieuwe onderkomen van de start/stop-knop. Wat ontbreekt is de trekstok: de handrem is nu een knopje. En net als Mercedes kun je nu vrolijk babbelen met een digitale assistent in je nieuwe BMW 3-serie.
Optioneel komt de nieuwe 3 met adaptieve dempers en laserlichten die 350 meter ver schijnen. Voor een extra zakje geld wisselt BMW de 100-watt stereo in voor een Harman Kardon-systeem van 464 watt.
Motoren nieuwe BMW 3-serie (G20)
Te beginnen met de snelste van het stel, de BMW 330i. Dat is, net als de BMW X2 M35i, géén zescilinder maar een viercilinder. In 5,8 seconden sprint deze 3-serie met 258 pk en 400 Nm naar 100 km/u.
De snelste is de BMW 330d. Deze 3,0-liter zes-in-lijn produceert 265 pk en 580 Nm koppel. In 5,5 seconden schiet deze diesel naar de 100 km/u. Hij blijft dankzij een begrenzer hangen op 250 km/u. Daarnaast komen er een 320i, een 318d en een 320d. Die laatste diesel komt ook als vierwielaandrijver voor de wintersporters.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “BMW 3-serie G20: groter, lichter en geavanceerder”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

BMW werkt aan een manier om kleinere batterijen binnen 1 minuut op te laden

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

… en een stuk lelijker met zo’n Chinese neus en spleetogen als koplampen. Zouden de Chinezen zelf dit daadwerkelijk mooi vinden, zoveel bling?