
Kalmeer jezelf en ga zitten. We hebben veel om door te nemen. Dit is de nieuwe BMW 3-serie (interne typeaanduiding: G20). En misschien moeten we even het overduidelijke adresseren: je gaat design-elementen herkennen van andere auto’s. Zoals het hapje uit de koplampen, zoals de Peugeot 3008 dat ook heeft. Of de Lexus-achtige achterkant.
Maar bovenal is de belangrijkste krantenkop dat het eindelijk weer een BMW is om aan te gluren. De koets is 85 millimeter langer en 16 millimeter breder dan die van de oude BMW 3-serie. De wielbasis groeide 41 millimeter, waardoor je kijkt de grootste cabineruimte in een 3-serie ooit.
En ondanks zijn groeispurt nam het gewicht af met 55 kilo. Daarvan komt 15 kilo van een aluminium motorkap en voorschermen. Het gebruik van aluminium voor de dempers en het subframe snoept nog eens 7,5 kilo. De stijfheid van het geheel nam toe met 25 tot 50 procent, afhankelijk waar je wiebelt aan de auto. Dus: meer Ultimate Driving Machine.
Binnenin laat BMW de jaren negentig eindelijk een beetje los en jaagt een Audi- en Mercedes-achtige ambiance na. Het scherm meet 12,3 inch en metalen knoppen bij de airconditioning voegen een toefje klasse toe. Bovendien is er sfeerverlichting.
Tussen de voorstoelen, naast een nieuwe schakelpook, vind je het nieuwe onderkomen van de start/stop-knop. Wat ontbreekt is de trekstok: de handrem is nu een knopje. En net als Mercedes kun je nu vrolijk babbelen met een digitale assistent in je nieuwe BMW 3-serie.
Optioneel komt de nieuwe 3 met adaptieve dempers en laserlichten die 350 meter ver schijnen. Voor een extra zakje geld wisselt BMW de 100-watt stereo in voor een Harman Kardon-systeem van 464 watt.
Motoren nieuwe BMW 3-serie (G20)
Te beginnen met de snelste van het stel, de BMW 330i. Dat is, net als de BMW X2 M35i, géén zescilinder maar een viercilinder. In 5,8 seconden sprint deze 3-serie met 258 pk en 400 Nm naar 100 km/u.
De snelste is de BMW 330d. Deze 3,0-liter zes-in-lijn produceert 265 pk en 580 Nm koppel. In 5,5 seconden schiet deze diesel naar de 100 km/u. Hij blijft dankzij een begrenzer hangen op 250 km/u. Daarnaast komen er een 320i, een 318d en een 320d. Die laatste diesel komt ook als vierwielaandrijver voor de wintersporters.
Eén reactie op “BMW 3-serie G20: groter, lichter en geavanceerder”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Van deze goedkope SUV met veel vermogen werden er in 24 uur tijd meer dan 10.000 verkocht

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

… en een stuk lelijker met zo’n Chinese neus en spleetogen als koplampen. Zouden de Chinezen zelf dit daadwerkelijk mooi vinden, zoveel bling?