
Kalmeer jezelf en ga zitten. We hebben veel om door te nemen. Dit is de nieuwe BMW 3-serie (interne typeaanduiding: G20). En misschien moeten we even het overduidelijke adresseren: je gaat design-elementen herkennen van andere auto’s. Zoals het hapje uit de koplampen, zoals de Peugeot 3008 dat ook heeft. Of de Lexus-achtige achterkant.
Maar bovenal is de belangrijkste krantenkop dat het eindelijk weer een BMW is om aan te gluren. De koets is 85 millimeter langer en 16 millimeter breder dan die van de oude BMW 3-serie. De wielbasis groeide 41 millimeter, waardoor je kijkt de grootste cabineruimte in een 3-serie ooit.
En ondanks zijn groeispurt nam het gewicht af met 55 kilo. Daarvan komt 15 kilo van een aluminium motorkap en voorschermen. Het gebruik van aluminium voor de dempers en het subframe snoept nog eens 7,5 kilo. De stijfheid van het geheel nam toe met 25 tot 50 procent, afhankelijk waar je wiebelt aan de auto. Dus: meer Ultimate Driving Machine.
Binnenin laat BMW de jaren negentig eindelijk een beetje los en jaagt een Audi- en Mercedes-achtige ambiance na. Het scherm meet 12,3 inch en metalen knoppen bij de airconditioning voegen een toefje klasse toe. Bovendien is er sfeerverlichting.
Tussen de voorstoelen, naast een nieuwe schakelpook, vind je het nieuwe onderkomen van de start/stop-knop. Wat ontbreekt is de trekstok: de handrem is nu een knopje. En net als Mercedes kun je nu vrolijk babbelen met een digitale assistent in je nieuwe BMW 3-serie.
Optioneel komt de nieuwe 3 met adaptieve dempers en laserlichten die 350 meter ver schijnen. Voor een extra zakje geld wisselt BMW de 100-watt stereo in voor een Harman Kardon-systeem van 464 watt.
Motoren nieuwe BMW 3-serie (G20)
Te beginnen met de snelste van het stel, de BMW 330i. Dat is, net als de BMW X2 M35i, géén zescilinder maar een viercilinder. In 5,8 seconden sprint deze 3-serie met 258 pk en 400 Nm naar 100 km/u.
De snelste is de BMW 330d. Deze 3,0-liter zes-in-lijn produceert 265 pk en 580 Nm koppel. In 5,5 seconden schiet deze diesel naar de 100 km/u. Hij blijft dankzij een begrenzer hangen op 250 km/u. Daarnaast komen er een 320i, een 318d en een 320d. Die laatste diesel komt ook als vierwielaandrijver voor de wintersporters.
Eén reactie op “BMW 3-serie G20: groter, lichter en geavanceerder”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

… en een stuk lelijker met zo’n Chinese neus en spleetogen als koplampen. Zouden de Chinezen zelf dit daadwerkelijk mooi vinden, zoveel bling?