
Kalmeer jezelf en ga zitten. We hebben veel om door te nemen. Dit is de nieuwe BMW 3-serie (interne typeaanduiding: G20). En misschien moeten we even het overduidelijke adresseren: je gaat design-elementen herkennen van andere auto’s. Zoals het hapje uit de koplampen, zoals de Peugeot 3008 dat ook heeft. Of de Lexus-achtige achterkant.
Maar bovenal is de belangrijkste krantenkop dat het eindelijk weer een BMW is om aan te gluren. De koets is 85 millimeter langer en 16 millimeter breder dan die van de oude BMW 3-serie. De wielbasis groeide 41 millimeter, waardoor je kijkt de grootste cabineruimte in een 3-serie ooit.
En ondanks zijn groeispurt nam het gewicht af met 55 kilo. Daarvan komt 15 kilo van een aluminium motorkap en voorschermen. Het gebruik van aluminium voor de dempers en het subframe snoept nog eens 7,5 kilo. De stijfheid van het geheel nam toe met 25 tot 50 procent, afhankelijk waar je wiebelt aan de auto. Dus: meer Ultimate Driving Machine.
Binnenin laat BMW de jaren negentig eindelijk een beetje los en jaagt een Audi- en Mercedes-achtige ambiance na. Het scherm meet 12,3 inch en metalen knoppen bij de airconditioning voegen een toefje klasse toe. Bovendien is er sfeerverlichting.
Tussen de voorstoelen, naast een nieuwe schakelpook, vind je het nieuwe onderkomen van de start/stop-knop. Wat ontbreekt is de trekstok: de handrem is nu een knopje. En net als Mercedes kun je nu vrolijk babbelen met een digitale assistent in je nieuwe BMW 3-serie.
Optioneel komt de nieuwe 3 met adaptieve dempers en laserlichten die 350 meter ver schijnen. Voor een extra zakje geld wisselt BMW de 100-watt stereo in voor een Harman Kardon-systeem van 464 watt.
Motoren nieuwe BMW 3-serie (G20)
Te beginnen met de snelste van het stel, de BMW 330i. Dat is, net als de BMW X2 M35i, géén zescilinder maar een viercilinder. In 5,8 seconden sprint deze 3-serie met 258 pk en 400 Nm naar 100 km/u.
De snelste is de BMW 330d. Deze 3,0-liter zes-in-lijn produceert 265 pk en 580 Nm koppel. In 5,5 seconden schiet deze diesel naar de 100 km/u. Hij blijft dankzij een begrenzer hangen op 250 km/u. Daarnaast komen er een 320i, een 318d en een 320d. Die laatste diesel komt ook als vierwielaandrijver voor de wintersporters.
Eén reactie op “BMW 3-serie G20: groter, lichter en geavanceerder”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

… en een stuk lelijker met zo’n Chinese neus en spleetogen als koplampen. Zouden de Chinezen zelf dit daadwerkelijk mooi vinden, zoveel bling?