BMW 3-serie G20: groter, lichter en geavanceerder

De snelste motor is een diesel

bmw 3-serie g20 2018
bmw 3-serie g20 2018
leaserijders
bmw 3-serie g20 2018
bmw 3-serie g20 2018 interieur
bmw 3-serie g20 2018
bmw 3-serie g20 2018 airco
bmw 3-serie g20 2018 pook automaat
bmw 3-serie g20 2018
bmw 3-serie g20 2018
bmw 3-serie g20 2018
bmw 3-serie g20 2018
bmw 3-serie g20 2018
bmw 3-serie g20 2018
leaserijders
bmw 3-serie g20 2018
bmw 3-serie g20 2018 interieur
bmw 3-serie g20 2018
bmw 3-serie g20 2018 airco
bmw 3-serie g20 2018 pook automaat
bmw 3-serie g20 2018
bmw 3-serie g20 2018
bmw 3-serie g20 2018
bmw 3-serie g20 2018

Kalmeer jezelf en ga zitten. We hebben veel om door te nemen. Dit is de nieuwe BMW 3-serie (interne typeaanduiding: G20). En misschien moeten we even het overduidelijke adresseren: je gaat design-elementen herkennen van andere auto’s. Zoals het hapje uit de koplampen, zoals de Peugeot 3008 dat ook heeft. Of de Lexus-achtige achterkant.

Maar bovenal is de belangrijkste krantenkop dat het eindelijk weer een BMW is om aan te gluren. De koets is 85 millimeter langer en 16 millimeter breder dan die van de oude BMW 3-serie. De wielbasis groeide 41 millimeter, waardoor je kijkt de grootste cabineruimte in een 3-serie ooit.

En ondanks zijn groeispurt nam het gewicht af met 55 kilo. Daarvan komt 15 kilo van een aluminium motorkap en voorschermen. Het gebruik van aluminium voor de dempers en het subframe snoept nog eens 7,5 kilo. De stijfheid van het geheel nam toe met 25 tot 50 procent, afhankelijk waar je wiebelt aan de auto. Dus: meer Ultimate Driving Machine.

Binnenin laat BMW de jaren negentig eindelijk een beetje los en jaagt een Audi- en Mercedes-achtige ambiance na. Het scherm meet 12,3 inch en metalen knoppen bij de airconditioning voegen een toefje klasse toe. Bovendien is er sfeerverlichting.

Tussen de voorstoelen, naast een nieuwe schakelpook, vind je het nieuwe onderkomen van de start/stop-knop. Wat ontbreekt is de trekstok: de handrem is nu een knopje. En net als Mercedes kun je nu vrolijk babbelen met een digitale assistent in je nieuwe BMW 3-serie.

Optioneel komt de nieuwe 3 met adaptieve dempers en laserlichten die 350 meter ver schijnen. Voor een extra zakje geld wisselt BMW de 100-watt stereo in voor een Harman Kardon-systeem van 464 watt.

Motoren nieuwe BMW 3-serie (G20)

Te beginnen met de snelste van het stel, de BMW 330i. Dat is, net als de BMW X2 M35i, géén zescilinder maar een viercilinder. In 5,8 seconden sprint deze 3-serie met 258 pk en 400 Nm naar 100 km/u.

De snelste is de BMW 330d. Deze 3,0-liter zes-in-lijn produceert 265 pk en 580 Nm koppel. In 5,5 seconden schiet deze diesel naar de 100 km/u. Hij blijft dankzij een begrenzer hangen op 250 km/u. Daarnaast komen er een 320i, een 318d en een 320d. Die laatste diesel komt ook als vierwielaandrijver voor de wintersporters.

Reacties
  1. 1scheveninger zegt op 3 oktober 2018 om 00:10:

    … en een stuk lelijker met zo’n Chinese neus en spleetogen als koplampen. Zouden de Chinezen zelf dit daadwerkelijk mooi vinden, zoveel bling?

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws