Hoi vlotte executives van Nederland en België. Wordt het niet eens tijd voor een nieuwe BMW 7-serie? BMW introduceert namelijk de volgende generatie, voorzien van zo veel bijzondere technieken dat jullie huidige limousine per direct wordt gedegradeerd tot stoffig stuk antiek.

De nieuwe 7 – die er als je het ons vraagt volstrekt geniaal uitziet, zeker in M Sport-uitdossing (de witte auto op de foto's) – is 130 kilo lichter dan de vorige door gebruik van met koolstofvezel versterkt kunststof in de passagierskooi en carrosseriepanelen, in combinatie met staal en aluminium. BMW's expertise op dit gebied komt voort uit de i3 en i8 en sijpelt nu dus ook door naar de meer aardse modellen, voor zover je de 7-serie daartoe kunt rekenen. Goed nieuws voor degenen die graag hard en dwars gechauffeerd worden, want je weet het: minder gewicht is meer dynamiek.

BMW gaat nog net niet zover dat ze turbo-driecilinders in de 7 lepelen, maar ze hebben wel de bekende V8 en zescilinder-lijnmotoren ingrijpend vernieuwd voor meer power en efficiëntie. Je kunt kiezen uit 730d, 740i en 750i, al dan niet met xDrive en al dan niet in een verlengde uitvoering. Vanaf 2016 is er ook een 740e plug-in hybride met de eDrive-techniek uit de X5, goed voor 326 pk, een opgegeven verbruik van 2,1 l/100 km en een voorlopig vastgestelde CO2-uitstoot van 49 g/km (tegen die tijd goed voor 15 procent bijtelling).

Zoals het hoort bij een nieuwe 7 hangt ook deze weer aan elkaar van verbluffende technologie. Wat denk je bijvoorbeeld van een zelfparkeerfunctie – op afstand? Jazeker, de 7-serie is (na KITT dan) de eerste auto die je kunt in- en uitparkeren zonder erin te zitten. Ook heeft ie een infotainmentsysteem dat je met handgebaren kunt bedienen. Op verlengde versies kun je een Executive Lounge-pakket bestellen, met verstelbare achterstoelen met massage en ventilatie en een uitneembare tablet waarmee je verschillende functies van de auto kunt bedienen. Standaard heeft de 7 led-koplampen, maar je kunt ook kiezen voor het bizar ver schijnende laserlight, bekend uit de i8. Uiteraard zijn er luchtvering en adaptieve dempers, actieve besturing en meer van dat soort moois, plus alle assistentiesystemen die je kunt bedenken.

Je mag de nieuwe 7-serie zien als kristallen bol voor alle toekomstige BMW's, want dit is traditioneel het model dat met nieuwe technieken te koop loopt voordat ze hun weg vinden naar auto's als de 3-serie. Vanaf 24 oktober vind je de nieuwe BMW 7-serie bij de dealers; de Nederlandse prijzen beginnen bij 95.500 euro voor de 730d en lopen (zonder opties dan) op tot 133.150 euro voor de 750Li xDrive.

Reacties