
De Rimac Nevera is geen auto voor de massa: het is een hypercar die mensen enthousiast moet maken voor de elektrische toekomst. Dat doet de Nevera onder meer met vier elektromotoren: één motor per wiel. Maar wat als je mensen heel enthousiast moet maken over synthetische brandstoffen? Dan krijg je zoiets: dit is een BMW i8 met per wiel één viercilinder uit een motorfiets.
Ja, echt. In de compacte carrosserie van deze BMW i8 verstoppen vier BMW HP4-motoren. Elke 1,0-liter viercilinder klimt naar de 14.800 toeren per minuut voor een totaalvermogen van 880 pk. En dat op een gewicht van 1.000 kilo. Elke motor kan apart aangestuurd worden, waardoor je ook nog eens kunt kiezen uit voor- of achterwielaandrijving. Of vierwielaandrijving, voor de maximale acceleratie.
Waarom vier motorfietsmotoren in een BMW i8?
Maar waarom zou je in hemelsnaam zo’n complexe aandrijflijn bedenken? Is het niet eenvoudiger om één V8 achterin te leggen? ‘Het belangrijkste onderwerp van het hele concept is de selectiviteit per wiel, die het hoogste niveau van flexibiliteit mogelijk maakt met betrekking tot torque vectoring. Vorm volgt functie’, zegt een woordvoerder van het Oostenrijkse Team Edlinger tegen TopGear Nederland.
De vier motoren draaien op eFuels, dus CO2-neutrale brandstof. ‘Een van de missies van ons project is om een duurzaam maar akoestisch aantrekkelijk concept onder de aandacht te brengen, daarom rijden we onze auto alleen op duurzame brandstoffen’, vult Team Edlinger aan. In de autosport gaan synthetische brandstoffen een steeds grotere rol krijgen. Dat zie je ook in de F1.
De uitlaten van de vier motoren komen trouwens samen in één uitlaat. De carrosserie is verder ingrijpend verbouwd voor maximale aerodynamica. Plus er is nagedacht over veiligheid: de cockpit is ontworpen als een LMP1-auto met kreukelzones die een aluminium honingraatstructuur toepassen. Techniekliefhebbers mogen zich vergapen aan de pushrod-ophanging. Toe maar.
Ingewikkeld stuur
Bovendien zijn er 12 computers om alles te meten en in te stellen: kijk maar even naar dat stuur, er zijn commerciële onderzeeërs met een simpelere besturing. Je wilt nu weten hoe het knotsgekke apparaat klinkt, maar daarvoor moet je nog even geduld hebben. De auto zal ingezet worden bij heuvelklim-evenementen en waarschijnlijk ooit op Goodwood te zien zijn.
Meer van TopGear


Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De BMW i8 is dood

BMW i8 Ultimate Sophisto Edition is de laatste i8

Verkeersregelaar laat Bentley op BMW knallen

BMW i: de toekomst van het merk

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Geen maximumsnelheid in Nederland? Dat kan prima, volgens dit onderzoek

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)
