
De Rimac Nevera is geen auto voor de massa: het is een hypercar die mensen enthousiast moet maken voor de elektrische toekomst. Dat doet de Nevera onder meer met vier elektromotoren: één motor per wiel. Maar wat als je mensen heel enthousiast moet maken over synthetische brandstoffen? Dan krijg je zoiets: dit is een BMW i8 met per wiel één viercilinder uit een motorfiets.
Ja, echt. In de compacte carrosserie van deze BMW i8 verstoppen vier BMW HP4-motoren. Elke 1,0-liter viercilinder klimt naar de 14.800 toeren per minuut voor een totaalvermogen van 880 pk. En dat op een gewicht van 1.000 kilo. Elke motor kan apart aangestuurd worden, waardoor je ook nog eens kunt kiezen uit voor- of achterwielaandrijving. Of vierwielaandrijving, voor de maximale acceleratie.
Waarom vier motorfietsmotoren in een BMW i8?
Maar waarom zou je in hemelsnaam zo’n complexe aandrijflijn bedenken? Is het niet eenvoudiger om één V8 achterin te leggen? ‘Het belangrijkste onderwerp van het hele concept is de selectiviteit per wiel, die het hoogste niveau van flexibiliteit mogelijk maakt met betrekking tot torque vectoring. Vorm volgt functie’, zegt een woordvoerder van het Oostenrijkse Team Edlinger tegen TopGear Nederland.
De vier motoren draaien op eFuels, dus CO2-neutrale brandstof. ‘Een van de missies van ons project is om een duurzaam maar akoestisch aantrekkelijk concept onder de aandacht te brengen, daarom rijden we onze auto alleen op duurzame brandstoffen’, vult Team Edlinger aan. In de autosport gaan synthetische brandstoffen een steeds grotere rol krijgen. Dat zie je ook in de F1.
De uitlaten van de vier motoren komen trouwens samen in één uitlaat. De carrosserie is verder ingrijpend verbouwd voor maximale aerodynamica. Plus er is nagedacht over veiligheid: de cockpit is ontworpen als een LMP1-auto met kreukelzones die een aluminium honingraatstructuur toepassen. Techniekliefhebbers mogen zich vergapen aan de pushrod-ophanging. Toe maar.
Ingewikkeld stuur
Bovendien zijn er 12 computers om alles te meten en in te stellen: kijk maar even naar dat stuur, er zijn commerciële onderzeeërs met een simpelere besturing. Je wilt nu weten hoe het knotsgekke apparaat klinkt, maar daarvoor moet je nog even geduld hebben. De auto zal ingezet worden bij heuvelklim-evenementen en waarschijnlijk ooit op Goodwood te zien zijn.
Meer van TopGear


Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De BMW i8 is dood

BMW i8 Ultimate Sophisto Edition is de laatste i8

Verkeersregelaar laat Bentley op BMW knallen

BMW i: de toekomst van het merk

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft
