
De Rimac Nevera is geen auto voor de massa: het is een hypercar die mensen enthousiast moet maken voor de elektrische toekomst. Dat doet de Nevera onder meer met vier elektromotoren: één motor per wiel. Maar wat als je mensen heel enthousiast moet maken over synthetische brandstoffen? Dan krijg je zoiets: dit is een BMW i8 met per wiel één viercilinder uit een motorfiets.
Ja, echt. In de compacte carrosserie van deze BMW i8 verstoppen vier BMW HP4-motoren. Elke 1,0-liter viercilinder klimt naar de 14.800 toeren per minuut voor een totaalvermogen van 880 pk. En dat op een gewicht van 1.000 kilo. Elke motor kan apart aangestuurd worden, waardoor je ook nog eens kunt kiezen uit voor- of achterwielaandrijving. Of vierwielaandrijving, voor de maximale acceleratie.
Waarom vier motorfietsmotoren in een BMW i8?
Maar waarom zou je in hemelsnaam zo’n complexe aandrijflijn bedenken? Is het niet eenvoudiger om één V8 achterin te leggen? ‘Het belangrijkste onderwerp van het hele concept is de selectiviteit per wiel, die het hoogste niveau van flexibiliteit mogelijk maakt met betrekking tot torque vectoring. Vorm volgt functie’, zegt een woordvoerder van het Oostenrijkse Team Edlinger tegen TopGear Nederland.
De vier motoren draaien op eFuels, dus CO2-neutrale brandstof. ‘Een van de missies van ons project is om een duurzaam maar akoestisch aantrekkelijk concept onder de aandacht te brengen, daarom rijden we onze auto alleen op duurzame brandstoffen’, vult Team Edlinger aan. In de autosport gaan synthetische brandstoffen een steeds grotere rol krijgen. Dat zie je ook in de F1.
De uitlaten van de vier motoren komen trouwens samen in één uitlaat. De carrosserie is verder ingrijpend verbouwd voor maximale aerodynamica. Plus er is nagedacht over veiligheid: de cockpit is ontworpen als een LMP1-auto met kreukelzones die een aluminium honingraatstructuur toepassen. Techniekliefhebbers mogen zich vergapen aan de pushrod-ophanging. Toe maar.
Ingewikkeld stuur
Bovendien zijn er 12 computers om alles te meten en in te stellen: kijk maar even naar dat stuur, er zijn commerciële onderzeeërs met een simpelere besturing. Je wilt nu weten hoe het knotsgekke apparaat klinkt, maar daarvoor moet je nog even geduld hebben. De auto zal ingezet worden bij heuvelklim-evenementen en waarschijnlijk ooit op Goodwood te zien zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De BMW i8 is dood

BMW i8 Ultimate Sophisto Edition is de laatste i8

Verkeersregelaar laat Bentley op BMW knallen

BMW i: de toekomst van het merk

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
