In Las Vegas, waar altijd wat te doen is, is het nu nog iets hectischer dan normaal. Het is namelijk de thuishaven van de CES, de Consumer Electronics Show, 's werelds belangrijkste tentoonstelling op het gebied van elektronica en gadgets. BMW is er ook, en niet een beetje: ze namen een voorbode mee van een open i8, de i Vision Future Interaction. 

Het gaat bij deze auto op deze beurs eigenlijk meer om de elektronica en connectiviteit, maar denk nou niet dat het toeval is dat deze omhuld worden door een roadster-versie van BMW's hybride sportwagen. BMW's Ontwikkelingsbaas Klaus Froelich: 'Ik vind dat we deze auto zo snel mogelijk moeten bouwen. Ik vind het een geweldige, emotionele auto, die duidelijk maakt dat connectiviteit en rijplezier geen aparte grootheden zijn: ze horen bij elkaar. En als ik iets leuk vind, doen we het meestal ook. Daarbij: de coupé is een enorm succes: op een gegeven moment hadden we er een wachtlijst van 12 maanden voor. Een roadster is een logische toevoeging.'

Op de studiofoto's heeft de i Vision Interaction geen deuren. 'Dat is om een beter zicht op het interieur te bieden', aldus ontwerpchef Adrian van Hooydonk. Op de foto's waarop de auto rijdt, is echter duidelijk te zien dat hij wel degelijk deuren heeft, die overigens net als die van de Coupé omhoog scharnieren. 

Nog even over de elektronica – daar was het per slot van rekening allemaal om begonnen. Deze i8 laat zich geheel bedienen met gebaren; je hoeft het enorm brede (21") touchscreen voor passagier en bestuurder dus niet eens aan te raken om de functies te bedienen. Het scherm past zich daarbij steeds aan aan de omstandigheden: in de stad zie je dus iets anders dan op de snelweg.

Daarbij is hij erg 'actief' qua autonoom rijden. Krijg je bijvoorbeeld een telefoontje, dan schakelt de i8 automatisch over op autonoom rijden, waarna je desgewenst op het scherm ongehinderd kunt FaceTimen met je beller. Schakel je dan over op 'zelf rijden', dan wordt de beller overgezet op 'audio only' en dimmen de schermen alle info die je zou kunnen afleiden. Ook geestig: als je de auto geparkeerd hebt (of beter: zichzelf hebt laten parkeren) en iemand rijdt tegen hem aan, dan worden onmiddellijk alle camera's aangezet om opnamen te maken en gaat er een berichtje naar je smartphone om je van alle ellende op de hoogte te brengen. 

Allemaal techniek die op niet al te lange termijn in reguliere BMW's te vinden zal zijn. En, naar het zich laat aanzien, in een productie-i8 Roadster!

Reacties