
‘All fine?’ klinkt het vanuit de bijrijdersstoel. ‘Hopefully’, voordat BMW-eigenaar Skyler zich realiseert dat hij z’n BMW M2 Competition naar de herrie heeft geholpen. De bestuurder wilde naar de vijfde versnelling schakelen, maar hij pakte per ongeluk de derde trap met een vaart van 160 km/u. De zescilinder liep al in het rode toerengebied, wat betekent dat de motor zeker richting de 9.000 tpm ging. Onder liefhebbers heet dit een ‘money shift‘, omdat het vaak resulteert in een zeer prijzige reparatie.
BMW weigerde de BMW M2 Competition onder garantie te repareren, omdat het om een fout van de bestuurder ging. De BMW M2 ging naar BMW-specialist H2 Motors, die constateerde schade aan de krukas en de kleppen als gevolg van het hoge toerental. Ze besloten een vervangingsmotor in de M2 te leggen met een slot op de centrale moer van de krukas, om schade in de toekomst te voorkomen. De kosten van deze money shift waren 10.275,21 euro, exclusief BTW. Wat trouwens niet eens heel duur klinkt, voor een M2 Competition.
Volgens een Reddit-gebruiker zou de BMW M2 normaliter waarschuwen als je op het punt staat een money shift te doen. Als je de pook naar de verkeerde versnelling beweegt, probeert de M2 automatisch tussengas (rev matching) te geven, maar omdat de transmissie in de verkeerde versnelling zit, resulteert dat vooral in een hoop herrie voordat je de koppeling laat opkomen. Helaas werkt rev matching niet als je met DTC uit rijdt, zoals deze kerel deed op een natte Autobahn.
BMW M2 Money Shift
Meer van TopGear


Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé is fraaier, duurder en goedkoper geworden

Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)

Vermogen BMW M2 CS bekend: heel erg veel

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

De snelle BMW M240i is een koopje in vergelijking met de nieuwe M2

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

De nieuwe BMW M2 neemt het op tegen de Porsche 718 Cayman GT4 en de BMW 1M Coupé

Vorsteiner maakt een kleine musclecar van de nieuwe BMW M2

BMW M2 review: Hoe rijdt de laatste M met pure benzinemotor?

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

Hoe de Belastingdienst per ongeluk de Nederlandse wegen veiliger heeft gemaakt

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Mijn Jeep GC SRT-8 (aut., 6,1 liter V8) schakelde bij vol gas geven pas boven de 200 km/h in zijn 4, die nam hele grote stappen, dat voelde erg spectaculair aan.
Ik begrijp het niet helemaal. Als je al heel hoog in de toeren zit en dan richting een te lage versnelling gaat dan zou hij voor rev matching toch nog hoger in de toeren willen klimmen? Dat gaat toch niet?
Snap het niet. 160 km/uur 7000 toeren en 4de Versnelling. Mijn audi S2 (v5 2.2 turbo 20v )van 30j oud doet nog beter. Bij 160 km/uur zit ik nog steeds in 3de versnelling. Ga pas naar 4de bij 180/uur en naar 5de bij 240/uur.
Dikke nek
😉
ik had indertijd kappa 5 pitter 2 liter met schoonblazen van de motor ging ik ook pas met 160/165 naar zijn 4 , dus ik snap het ook niet van die BMW
M2 is een 8bak
Amerikaan in een handbak, gaat niet goed komen, natuurlijk 🙂
Ouch. Had dit wel eens als instructeur op Zandvoort in een 328i e36. Cursist doet exact hetzelfde. Resultaat: motor volledig afgeschreven, maar ook koppeling uit het lood. Had al meermalen gezegd om rustiger te schakelen. Gelukkig was de auto verzekerd, maar kostte alsnog 1500 euro voor de cursist. Duur dagje zandvoort…
Toch maar een automaat nemen, dan heb je dat niet.