
‘All fine?’ klinkt het vanuit de bijrijdersstoel. ‘Hopefully’, voordat BMW-eigenaar Skyler zich realiseert dat hij z’n BMW M2 Competition naar de herrie heeft geholpen. De bestuurder wilde naar de vijfde versnelling schakelen, maar hij pakte per ongeluk de derde trap met een vaart van 160 km/u. De zescilinder liep al in het rode toerengebied, wat betekent dat de motor zeker richting de 9.000 tpm ging. Onder liefhebbers heet dit een ‘money shift‘, omdat het vaak resulteert in een zeer prijzige reparatie.
BMW weigerde de BMW M2 Competition onder garantie te repareren, omdat het om een fout van de bestuurder ging. De BMW M2 ging naar BMW-specialist H2 Motors, die constateerde schade aan de krukas en de kleppen als gevolg van het hoge toerental. Ze besloten een vervangingsmotor in de M2 te leggen met een slot op de centrale moer van de krukas, om schade in de toekomst te voorkomen. De kosten van deze money shift waren 10.275,21 euro, exclusief BTW. Wat trouwens niet eens heel duur klinkt, voor een M2 Competition.
Volgens een Reddit-gebruiker zou de BMW M2 normaliter waarschuwen als je op het punt staat een money shift te doen. Als je de pook naar de verkeerde versnelling beweegt, probeert de M2 automatisch tussengas (rev matching) te geven, maar omdat de transmissie in de verkeerde versnelling zit, resulteert dat vooral in een hoop herrie voordat je de koppeling laat opkomen. Helaas werkt rev matching niet als je met DTC uit rijdt, zoals deze kerel deed op een natte Autobahn.
BMW M2 Money Shift
Meer van TopGear


Nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé is fraaier, duurder en goedkoper geworden

Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)

Vermogen BMW M2 CS bekend: heel erg veel

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

De snelle BMW M240i is een koopje in vergelijking met de nieuwe M2

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

De nieuwe BMW M2 neemt het op tegen de Porsche 718 Cayman GT4 en de BMW 1M Coupé

Vorsteiner maakt een kleine musclecar van de nieuwe BMW M2

BMW M2 review: Hoe rijdt de laatste M met pure benzinemotor?

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Pas op: waarom je vandaag plotseling last kunt hebben van ‘ijzel’ op de Nederlandse wegen

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

De interessante reden waarom het nieuwe asfalt op de A12 zo ’tikt’ als je eroverheen rijdt

Deze BMW i7 heeft ‘de heilige graal onder de batterijen’ en kan in één ruk naar Milaan rijden vanuit Nederland

Mijn Jeep GC SRT-8 (aut., 6,1 liter V8) schakelde bij vol gas geven pas boven de 200 km/h in zijn 4, die nam hele grote stappen, dat voelde erg spectaculair aan.
Ik begrijp het niet helemaal. Als je al heel hoog in de toeren zit en dan richting een te lage versnelling gaat dan zou hij voor rev matching toch nog hoger in de toeren willen klimmen? Dat gaat toch niet?
Snap het niet. 160 km/uur 7000 toeren en 4de Versnelling. Mijn audi S2 (v5 2.2 turbo 20v )van 30j oud doet nog beter. Bij 160 km/uur zit ik nog steeds in 3de versnelling. Ga pas naar 4de bij 180/uur en naar 5de bij 240/uur.
Dikke nek
😉
ik had indertijd kappa 5 pitter 2 liter met schoonblazen van de motor ging ik ook pas met 160/165 naar zijn 4 , dus ik snap het ook niet van die BMW
M2 is een 8bak
Amerikaan in een handbak, gaat niet goed komen, natuurlijk 🙂
Ouch. Had dit wel eens als instructeur op Zandvoort in een 328i e36. Cursist doet exact hetzelfde. Resultaat: motor volledig afgeschreven, maar ook koppeling uit het lood. Had al meermalen gezegd om rustiger te schakelen. Gelukkig was de auto verzekerd, maar kostte alsnog 1500 euro voor de cursist. Duur dagje zandvoort…
Toch maar een automaat nemen, dan heb je dat niet.