
‘All fine?’ klinkt het vanuit de bijrijdersstoel. ‘Hopefully’, voordat BMW-eigenaar Skyler zich realiseert dat hij z’n BMW M2 Competition naar de herrie heeft geholpen. De bestuurder wilde naar de vijfde versnelling schakelen, maar hij pakte per ongeluk de derde trap met een vaart van 160 km/u. De zescilinder liep al in het rode toerengebied, wat betekent dat de motor zeker richting de 9.000 tpm ging. Onder liefhebbers heet dit een ‘money shift‘, omdat het vaak resulteert in een zeer prijzige reparatie.
BMW weigerde de BMW M2 Competition onder garantie te repareren, omdat het om een fout van de bestuurder ging. De BMW M2 ging naar BMW-specialist H2 Motors, die constateerde schade aan de krukas en de kleppen als gevolg van het hoge toerental. Ze besloten een vervangingsmotor in de M2 te leggen met een slot op de centrale moer van de krukas, om schade in de toekomst te voorkomen. De kosten van deze money shift waren 10.275,21 euro, exclusief BTW. Wat trouwens niet eens heel duur klinkt, voor een M2 Competition.
Volgens een Reddit-gebruiker zou de BMW M2 normaliter waarschuwen als je op het punt staat een money shift te doen. Als je de pook naar de verkeerde versnelling beweegt, probeert de M2 automatisch tussengas (rev matching) te geven, maar omdat de transmissie in de verkeerde versnelling zit, resulteert dat vooral in een hoop herrie voordat je de koppeling laat opkomen. Helaas werkt rev matching niet als je met DTC uit rijdt, zoals deze kerel deed op een natte Autobahn.
BMW M2 Money Shift
9 reacties op “BMW M2 doet een ’money shift’”
Laat een antwoord achter aan Racingislife Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé is fraaier, duurder en goedkoper geworden

Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De snelle BMW M240i is een koopje in vergelijking met de nieuwe M2

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

De nieuwe BMW M2 neemt het op tegen de Porsche 718 Cayman GT4 en de BMW 1M Coupé

Vorsteiner maakt een kleine musclecar van de nieuwe BMW M2

BMW M2 review: Hoe rijdt de laatste M met pure benzinemotor?

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Rijd jij een auto met deze populaire motor? Kans op dure motorschade, maar er is goed nieuws

Hardrijder komt door een slimme advocaat onder een boete van 204 km/u uit

Je kunt straks ook rode verlichting aan de voorkant van een auto gaan zien – dit is waarom

Waarom 1.160 matrixborden in Nederland niet aan geven hoe hard jij mag rijden (terwijl de snelheid wel geldt)

Zo weet je alle over de GP Engeland 2025 in minder dan 120 seconden

Mijn Jeep GC SRT-8 (aut., 6,1 liter V8) schakelde bij vol gas geven pas boven de 200 km/h in zijn 4, die nam hele grote stappen, dat voelde erg spectaculair aan.
Ik begrijp het niet helemaal. Als je al heel hoog in de toeren zit en dan richting een te lage versnelling gaat dan zou hij voor rev matching toch nog hoger in de toeren willen klimmen? Dat gaat toch niet?
Snap het niet. 160 km/uur 7000 toeren en 4de Versnelling. Mijn audi S2 (v5 2.2 turbo 20v )van 30j oud doet nog beter. Bij 160 km/uur zit ik nog steeds in 3de versnelling. Ga pas naar 4de bij 180/uur en naar 5de bij 240/uur.
Dikke nek
😉
ik had indertijd kappa 5 pitter 2 liter met schoonblazen van de motor ging ik ook pas met 160/165 naar zijn 4 , dus ik snap het ook niet van die BMW
M2 is een 8bak
Amerikaan in een handbak, gaat niet goed komen, natuurlijk 🙂
Ouch. Had dit wel eens als instructeur op Zandvoort in een 328i e36. Cursist doet exact hetzelfde. Resultaat: motor volledig afgeschreven, maar ook koppeling uit het lood. Had al meermalen gezegd om rustiger te schakelen. Gelukkig was de auto verzekerd, maar kostte alsnog 1500 euro voor de cursist. Duur dagje zandvoort…
Toch maar een automaat nemen, dan heb je dat niet.