
Sommige auto’s hebben gewoon even wat tijd nodig voordat ze de liefde en aandacht krijgen die ze verdienen. Bijvoorbeeld de Porsche 944, maar ook de BMW 3-serie Compact. Hoewel het qua verkopen geen onaardig model was voor BMW, was het bij weinig mensen het lievelingetje. De laatste jaren hebben we het idee dat de Compact steeds meer harten weet te winnen. Een paar decennia te laat, maar ach. De nieuwe aanwas aan fans kan deze BMW M3 Compact, die het merk zelf bouwde, wel waarderen.
Slechts één BMW M3 Compact
BMW bouwde precies één exemplaar van de M3 Compact (E36). Heel lastig was het niet, want de neus is voor het overgrote deel hetzelfde als die van de BMW M3 Coupé. Voorin lag de 3,2-liter zes-in-lijn met 321 pk. De Compact weegt sowieso al iets minder dan de Coupé, maar door het monteren van bijvoorbeeld lichtgewicht Recaro-stoelen was de BMW M3 Compact maar liefst 150 kilo lichter dan zijn grotere broer. Door 23 centimeter minder lengte was de auto ook nog eens wendbaarder.
Een beetje E30
De wielbasis van de Compact en de Coupé zijn trouwens gelijk. De grote verschillen – behalve het formaat – tussen de Compact en zijn andere carrosseriegenoten zijn de onderdelen. Om kosten te besparen, monteerde BMW onderdelen van de vorige generatie 3-serie (de E30, voor liefhebbers), bijvoorbeeld delen van het dashboard. Je herkent de snelle Compact aan de suède interieurdelen, de rolkooi, de vier uitlaten en het subtiele achterspoilertje op de klep.
Waarom kwam de auto er niet?
‘Ondanks – of misschien wel dankzij – zijn buitengewoon krachtige output is de BMW M3 Compact E36 nooit in serieproductie gegaan’, zegt BMW. Tussen de regels door lezen we dat de kleine M3 eigenlijk té goed was, en dat hij waarschijnlijk in het vaarwater van de coupé en sedan zou komen. De andere 3-series moesten het topmodel blijven, vermoeden we. Het bleef dan ook bij precies één exemplaar en dat is deze rode.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Zou deze BMW-rijder doorhebben waarom z’n brandstofverbruik zo hoog is?

Heerlijk: Commentator gaat los op BMW die wél richting aangeeft

Oude BMW M3’s met enorme grilles

Verzameling BMW M3’s zoekt nieuwe eigenaar

De AC Schnitzer ACS3 CLS is geen BMW M3

BMW M3 E36 op de eerlijkste manier te koop gezet

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Bij deze Chinese auto met Nederlands tintje krijg je peperdure velgen voor weinig

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

De E36 compact is een zwaar ondergewaardeerde BMW. Dat heeft voornamelijk te maken met de buitenkant. Ik schat dat minstens 8 op de 10 mensen de compact lelijk vonden. En dat is jammer omdat de compact qua rijeigenschappen één van de beste auto’s was en nog steeds is. Schakelen, sturen en remmen zoals het hoort. Daarbij is het een zeer betrouwbare auto waar zelden iets aan kapot gaat.
En het rijden is feest als het een 323ti uitvoering is. Langzaam stijgt de populariteit en dat is welverdiend.