
Sommige auto’s hebben gewoon even wat tijd nodig voordat ze de liefde en aandacht krijgen die ze verdienen. Bijvoorbeeld de Porsche 944, maar ook de BMW 3-serie Compact. Hoewel het qua verkopen geen onaardig model was voor BMW, was het bij weinig mensen het lievelingetje. De laatste jaren hebben we het idee dat de Compact steeds meer harten weet te winnen. Een paar decennia te laat, maar ach. De nieuwe aanwas aan fans kan deze BMW M3 Compact, die het merk zelf bouwde, wel waarderen.
Slechts één BMW M3 Compact
BMW bouwde precies één exemplaar van de M3 Compact (E36). Heel lastig was het niet, want de neus is voor het overgrote deel hetzelfde als die van de BMW M3 Coupé. Voorin lag de 3,2-liter zes-in-lijn met 321 pk. De Compact weegt sowieso al iets minder dan de Coupé, maar door het monteren van bijvoorbeeld lichtgewicht Recaro-stoelen was de BMW M3 Compact maar liefst 150 kilo lichter dan zijn grotere broer. Door 23 centimeter minder lengte was de auto ook nog eens wendbaarder.
Een beetje E30
De wielbasis van de Compact en de Coupé zijn trouwens gelijk. De grote verschillen – behalve het formaat – tussen de Compact en zijn andere carrosseriegenoten zijn de onderdelen. Om kosten te besparen, monteerde BMW onderdelen van de vorige generatie 3-serie (de E30, voor liefhebbers), bijvoorbeeld delen van het dashboard. Je herkent de snelle Compact aan de suède interieurdelen, de rolkooi, de vier uitlaten en het subtiele achterspoilertje op de klep.
Waarom kwam de auto er niet?
‘Ondanks – of misschien wel dankzij – zijn buitengewoon krachtige output is de BMW M3 Compact E36 nooit in serieproductie gegaan’, zegt BMW. Tussen de regels door lezen we dat de kleine M3 eigenlijk té goed was, en dat hij waarschijnlijk in het vaarwater van de coupé en sedan zou komen. De andere 3-series moesten het topmodel blijven, vermoeden we. Het bleef dan ook bij precies één exemplaar en dat is deze rode.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Zou deze BMW-rijder doorhebben waarom z’n brandstofverbruik zo hoog is?

Heerlijk: Commentator gaat los op BMW die wél richting aangeeft

Oude BMW M3’s met enorme grilles

Verzameling BMW M3’s zoekt nieuwe eigenaar

De AC Schnitzer ACS3 CLS is geen BMW M3

BMW M3 E36 op de eerlijkste manier te koop gezet

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De E36 compact is een zwaar ondergewaardeerde BMW. Dat heeft voornamelijk te maken met de buitenkant. Ik schat dat minstens 8 op de 10 mensen de compact lelijk vonden. En dat is jammer omdat de compact qua rijeigenschappen één van de beste auto’s was en nog steeds is. Schakelen, sturen en remmen zoals het hoort. Daarbij is het een zeer betrouwbare auto waar zelden iets aan kapot gaat.
En het rijden is feest als het een 323ti uitvoering is. Langzaam stijgt de populariteit en dat is welverdiend.