De AC Schnitzer ACS3 CLS is geen BMW M3

Met plaats voor drie personen

ACS3 CLS BMW E36 M3
ACS3 CLS BMW E36 M3
ACS3 CLS BMW E36 M3
ACS3 CLS BMW E36 M3
ACS3 CLS BMW E36 M3
ACS3 CLS BMW E36 M3
AC Schnitzer BMW M3 E36
ACS3 CLS BMW E36 M3
ACS3 CLS BMW E36 M3
ACS3 CLS BMW E36 M3
ACS3 CLS BMW E36 M3
ACS3 CLS BMW E36 M3
ACS3 CLS BMW E36 M3
AC Schnitzer BMW M3 E36

De BMW M3 E36 is een puike bak. Het probleem is: dit is geen M3. Of in ieder geval niet meer, zo vindt bouwer AC Schnitzer. Dit is de zeldzame ACS3 CLS, waarvan er wereldwijd slechts 75 exemplaren bestaan. Weer eens wat anders dan een Alpina. Niet dat we iets tegen Alpina hebben, natuurlijk…

Wil jij de AC Schnitzer ACS3 CLS?

Deze ACS3 CLS verblijft in Hong Kong, na geïmporteerd te zijn uit Engeland door de vorige eigenaar. Hier stopt zijn wereldreis niet, want hij staat te koop. Omgerekend kost de AC Schnitzer ACS3 CLS ruim 140.000 euro, zonder de bijhorende importkosten en andere belastingen. Blader gerust verder op de site, er staat nog veel meer moois.

De velgen verleiden ons stiekem wel om ze te vervangen voor een setje dat minder… jaren negentig is. Maar los daarvan, is deze ACS3 CLS tijdlozer dan Audi’s en Mercedi uit dezelfde periode. Ze hebben niet dezelfde klasse als de M3.

Wat is er eigenlijk anders aan de ACS3 CLS?

CLS staat voor ‘Coupé Lightweight Silhouette’. Schnitzer wilde graag flink gewicht besparen. Daarom heeft deze M3 ook geen achterbank, maar een enkele racestoel achterin – inclusief gordel. Deze ACS3 CLS weegt 160 kilo minder dan de normale E36 M3. Het plaatwerk is gemaakt van koolstofvezel en kevlar en het interieur is voor een groot deel simpelweg niet aanwezig.

ACS3 CLS BMW E36 M3
Mag ik in het midden zitten?

En hij is snel

De E36 M3 komt nog uit de tijd dat performancesedans geen turbo’s hadden. Het vermogen steeg in de ACS3 CLS daarom met slechts 40 pk. Het totale vermogen van de zes-in-lijn is daarom 325 pk. Vind je dat tegenvallen? Je bent toch niet al vergeten dat ie flink lichter weegt dan eerst?

Van 0-100 doet de BMW hij in 5,5 seconden. Handmatig schakelen doe je tot een topsnelheid van 274 km/u. Die snelheid lees je af op het fantastische racedisplay. Verder heb je instelbare dempers, betere remmen en een uitlaat om die fantastische zes-in-lijn beter te horen. Dit moet een feestje op het circuit zijn.

Reacties
  1. Youran zegt op 16 februari 2019 om 11:36:

    Men matig. Firma idingpower en McLearen hebben een veel brutere e36 gebouwd.

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws