Wist je dat elke vijfde verkochte BMW in Zwitserland een M-model is? De grootste markt voor M blijft Amerika en daarna de thuismarkt Duitsland. Engeland staat op de derde plek. Goed nieuws voor deze landen, en eigenlijk alle landen, want dit jaar zien we nog de nieuwe BMW M3 (interne aanduiding G80) en BMW M4 (interne aanduiding G82). De bekende specificaties maken in ieder geval enthousiast, nu maar hopen dat de varkensneus meevalt.
De zes-in-lijn uit de X3 M Competition vindt zijn weg naar de BMW M3 en M4. De 3,0-liter produceert in de instapversie al een gezonde 510 pk, in latere uitvoeringen groeit het vermogen. BMW levert de nieuwe M3 en M4 optioneel met een handbak, in tegenstelling tot de X3 M. ‘Een handbak in een SUV zetten heeft geen zin,’ zei BMW M-baas Markus Flasch eerder tegen TopGear, ‘maar we gaan door met een handbak in de BMW M3 en M4.’
Volgens de baas kiest maar een klein deel van de kopers voor een handbak, maar de transmissie onderscheidt de BMW van zijn concurrentie. Mercedes-AMG verklaarde de handbak definitief dood en reken vooral ook niet op Audi. Diverse bronnen laten weten dat BMW later met een snellere BMW M3 en M4 komt met vierwielaandrijving en meer vermogen. Ofwel: een passender antwoord op AMG en RS.
Reacties