BMW M760Li: 1e rij-indruk

Hoe rijdt de kolos met V12?

BMW M760Li
BMW M760Li

Wow, een M-badge. Is dit de hardcore 7-serie?

Nee. Zo moet je de nieuwe BMW M760Li niet zien. Oké, de 6,6-liter V12 perst er nu 610 pk en 800 Nm uit en het is de snelst accelererende BMW van dit moment. Maar het is geen echte M-auto.

Hoe snel is de BMW M760Li dan?

In 3,7 seconden zitten jij en je zakenpartners vanuit stilstand op 100 km/u. Sneller dan een M4 dus.

Pittig. Maar wat is het dan wel?

Het is op de eerste plaats een 7-serie en pas op de tweede een M. Anders zou de auto wel M7 hebben geheten. De Zeven kreeg een scheutje sportiviteit door nieuwe instellingen voor de dempers, en de vierwielaandrijving gooit nu iets meer aandrijving naar achter. Het is wat de BMW M240i is naast de M2. Sportief, maar geen M.

Maar wat doet die M in de naam dan?

Dat hebben we te danken aan de Mercedes-AMG S63. Daar heeft Mercedes goede zaken mee gedaan, wereldwijd. Dus BMW moest met een antwoord komen. Je kunt er overigens gewoon eentje zonder badges en met burgerlijke bumpers kopen. Dan valt het niet zo op dat je sneller bent dan een wat oudere Ferrari.

Die motor komt me vaag bekend voor…

Dat kan. De 6,6-liter V12 ligt ook in de Rolls-Royce Ghost, Wraith en Dawn. Bij dit blok is de vermogenskraan iets verder opengedraaid. Het is letterlijk een indrukwekkend staaltje techniek. De gigantische buts vermogen komt zo soepel dat je je haast in een elektrische auto waant. BMW claimt een sportuitlaat gemonteerd te hebben, maar daar merk je geen klap van.

Gaat wel van zijn plekkie dus?

Nogal. Het xDrive-systeem levert goed werk. De echte sterspelers zijn echter de vierwielsturing en de anti-rol-techniek. Ondanks zijn enorme gewicht van 2,2 ton en zijn lengte van 5,2 meter voelt de BMW M760i prachtig gebalanceerd. Er zit weinig gevoel in het stuur, maar hij stuurt gretig in en gaat gecontroleerd de bocht uit.

Leuk om te rijden dus?

Mwoah. De Audi S8 is wendbaarder en geeft meer plezier. De Mercedes-AMG S63 maakt meer herrie, maar ligt weer slechter in de bochten. De BMW is het best te waarderen vanaf de achterbank. Dan heb je de ervaring, zonder dat je je lastige handelingen hoeft uit te voeren als het gaspedaal indrukken. Dat is voor het plebs.

Reacties
  1. Carel zegt op 17 februari 2017 om 00:31:

    Voor de succesvolle Turk of Syrier, want die rijden meestal in dit soort BMW’s

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken