BMW’s nieuwe LMDh-racer zal een V8 gebruiken, dat weet je al. Wat je misschien niet weet, is dat het geen gloednieuwe achtcilinder is, maar een oudje. Eentje die oorspronkelijk is ontworpen voor de DTM-auto van BMW in 2017 en 2018. Uiteraard krijgt de V8 wel wat nieuwe onderdeeltjes.

‘Terugkeren naar de tekentafel om een ​​volledig nieuwe motor te ontwerpen en deze tegen hoge kosten te bouwen, was geen optie’, zei BMW M Motorsport-motorbaas Ulrich Schulz. Ook keken ze naar de 4,0-liter V8 uit de BMW M8 GTE, maar die motor was te zwaar. Ze keken ook naar de viercilinder uit de M4 DTM uit 2019, maar daar vonden ze problemen met de duurzaamheid.

De DTM-motor uit 2017 en 2018 kwam het beste overeen met de nieuwe regelementen. Wel bouwen ze twee turbo’s op de V8 en moet de achtcilinder gekoppeld worden aan een hybride-systeem. De nieuwste versie van de V8 heet de P66/3 en het is nu een structureel onderdeel geworden van het Dallara-chassis.

Materialen uit het F1-tijdperk

‘Het is een enorm pluspunt dat we gebruik hebben kunnen maken van bestaande materialen zoals staal en aluminium uit BMW’s tijd in de Formule 1 voor de basis van de motor, maar ook voor individuele componenten – zoals assen, behuizing en kleine onderdelen. Dat scheelde ons tijd en veel geld en was dus efficiënt en duurzaam’, zegt Schulz.

Volgend jaar moet de nieuwe BMW M Hybrid V8 mee gaan doen in de IMSA GTP-klasse in het WeatherTech SportsCar Championship. De auto voldoet aan de LMDh-regels van Le Mans, maar daarover wil het merk nog niets bevestigen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear