Als je ooit op het hoofdkantoor van de Belastingdienst bent, moet je eigenlijk even wegglippen naar het toilet. Als je daar het derde hokje van links pakt en draait aan de toiletborstel, dan zal er een geheime deur openen. Stap door de opening en kom uit in de geheime Hall of Fame. Hier hangen foto’s van alle Nederlanders die 80.000 euro of meer aan belastingen betaalden voor hun nieuwe auto. Liever niet met je bakkes in de Hall of Fame? Ga dan voor een BMW X5 M Competition op grijs kenteken, zoals deze ondernemer deed.
Een beetje afhankelijk van hoe je een BMW X5 M Competition samenstelt, betaal je al snel 200.000 tot 230.000 euro bij de dealer. Maar als je de BMW X5 M Competition op grijs kenteken zet, dan hoef je geen BPM of BTW meer te betalen, waardoor de prijs plots 107.471 euro is voor een instapper. De Competition kost zon 11.000 euro meer. Zo rij je een van de snelste SUV’s ter wereld voor bijna de helft van de prijs. Plus, hij wordt er lichter van en daarom zelfs een klein tandje sneller.
Hoe werkt de ombouw?
Maar hoe zet je zo’n auto op grijs kenteken? Daarvoor moet de achterbank verdwijnen en het achterste deel van de auto moet afgesloten worden van de bestuurder. Ook mogen de ramen niet meer doorzichtig zijn. Op deze manier krijg je dus een soort bestelbus. Deze BMW X5 M Competition op grijs kenteken werd voor de betreffende klant omgebouwd door ABK Kunststoffen. De bestel-SUV met 625 pk moet haast wel één van de snelste bedrijfsauto’s van Nederland zijn.
De nadelen? Die zijn er. Sowieso moet je ondernemer zijn om van de belastingvoordelen te profiteren. Daarnaast mag je de auto in principe wel privé rijden, maar de bijtelling gaat over het bedrag wat de auto zou kosten met een geel kenteken. Daar zit dus geen voordeel in. Wel zou je hem eerste grijs kunnen rijden en over een paar jaar op eigen naam kunnen zetten, al moet wel gezegd worden dat het terugbouwen van de auto een flinke klus zal zijn.
Specificaties van de BMW X5 M Competition op grijs kenteken
De motor ken je, als je een beetje hebt opgelet de afgelopen maanden. De 4,4-liter achtcilinder produceert 600 pk en 750 Nm in de X5 M en X6 M. Plakt BMW een Competition-badge achter de typeaanduiding, dan groeit het vermogen spontaan naar 625 pk. Het vermogen gaat naar alle wielen en er is zelfs een M-differentieel. De 0-100-tijd van de BMW X5 M Competition is 3,9 seconden.
Carel de Vries heeft op 14 juli 2020 geschreven:
Maar hiermee kun je slechts 1 persoon extra in meenemen, omdat er geen achterbank in zit, daarnaast is hij bij inruil ook veel minder waard. Je kunt beter een normale versie kopen met de kop eraf (vaak duitse import), die zijn stukken goedkoper dan een splinternieuwe..
Miguel heeft op 9 juli 2020 geschreven:
Dit móét ik gewoon hebben!!