Smaken verschillen. Iets dat de een mooi vindt, vindt de ander lelijk. Dat is altijd al zo geweest. Een duidelijk voorbeeld is de styling van BMW. Ondanks dat veel zelfverklaarde smaakvolle mensen veel ontwerpen van het Beierse merk niet zo fraai vinden, verkopen ze goed. Vergeet niet dat een opvallend design vaak belangrijker is dan een tijdloos elegant ontwerp. Dus wat gebeurt er als een tuner een van de meest polariserende BMW’s onder handen neemt? Nou, dan krijg je dit: de G-Power BMW XM.

Mocht je de gewone versie een tikkeltje opvallend vinden, deze gaat er heel erg flink overheen. Op zich is dat nog niet eens zo’n heel rare gedachte. Het is duidelijk dat de klant van een XM het niet erg vindt om een beetje op te vallen. Dat is immers de reden dat ze een XM hebben gekocht, niet een meer introverte X6 of anonieme X5. Dus in plaats van een XM strakker maken, kun je ook gewoon een extra schepje bovenop doen.

Hij valt nogal op, ja

Het opvallende uiterlijk komt door een combinatie van factoren. Ten eerste het design van de XM, natuurlijk. Dan is er de koolstofvezel bodykit van G-Power, waarbij alle delen die normaal (hoogglans) zwart plastic zijn, nu van koolstofvezel zijn. Natuurlijk, het mormel weegt alsnog 2.800 kilo. Dus die carbon onderdelen zijn net zo effectief om het gewicht te verlagen als een salade bij een Triple Whopper met kaas. En Curly Fries.

G-Power BMW XM (G09) oranje (2025) zijkant links schuin voor

Ook de oranje lakkleur werkt goed mee om de auto opvallender te maken. Een felle unikleur lijkt beter bij de XM te passen dan een metallic lak met subtiele kleurschakeringen. Dan kan het zijn dat die velgen opvallen. Ze meten maar liefst 23 inch en dat is enorm groot, alhoewel je dat af fabriek ook kan krijgen voor de XM. Of je er standaard een matchend joggingpak bij krijgt, is niet duidelijk, maar het is wel aannemelijk dat je standaard wordt aangemeld voor het ‘gilde der nachtapothekers’.

De BMW XM van G-Power heeft ook meer, eh, poer.

De XM ziet er niet alleen sneller uit dan de standaard XM, hij is dat ook. Deze versie betreft de ‘Label Red’, met standaard 748 pk en 1.000 Nm. Je kunt vervolgens kiezen uit meer vermogen en koppel: 850 pk en 1.100 Nm, 900 pk en 1.200 Nm, en wat dit oranje apparaat heeft: 950 pk en 1.400 Nm. In dat laatste geval monteren G-Power een sportuitlaat en downpipe en passen ze de ECU daarop aan. De topsnelheid is nu 300 km/u, in plaats van 270.

Lees ook: Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

Mocht je denken: zijn ze dan zó goed bij G-Power? Nou, ja en nee. Ja, want het is een bekende tuner die al jarenlang ervaring heeft met BMW’s. Maar ook nee, want de vermogensstijging geeft vooral aan hoeveel marge de aandrijflijn af fabriek heeft. Dat is ook niet zo vreemd: BMW maakt de auto zo betrouwbaar en zo schoon mogelijk. Voor tuners maakt dat iets minder uit.

8 reacties op “Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?”

  1. – & – = + zeggen ze altijd heh, maar zelfs dat gaat voor dit vehikel niet op 😅

    Ik zeg altijd maar, ‘geen smaak is ook smaak’…

    Dat gezegd hebbende, over smaak valt niet te twisten.

  2. wat een ongelooflijk mooie auto.lang geleden zei bijnaviedereen dit over de x6. nu heeft bijna elk merk een lelijke x6 cloon

Geef een reactie

(verplicht)