
Een twaalfcilinder in een legervoertuig van 30 jaar oud lepelen was geen goed idee, maar daardoor was de vorige G-klasse met V12 niet minder geslaagd. De nieuwe Mercedes G-klasse oogt oud, maar krijgt alle techniek en verfijning mee van een hedendaagse SUV. Nog nooit was er een G-klasse zo geschikt om een V12 te ontvangen als nu. Helaas laat het huidige (politieke) klimaat het niet meer toe.
Gelukkig zijn er partijen als Brabus, die niet hoeven te voldoen aan emissie-eisen of verdere homologatie. Eventuele discussies met de fiscus zijn het probleem van de klant. En daarom kunnen zij je de Brabus G V12 900 aanbieden: een G-klasse met een V12-motor. Iets wat Mercedes of AMG zelf niet meer voor elkaar krijgen.
Brabus noemt het de krachtigste twaalfcilinder-SUV ter wereld. De V12 produceert 900 pk en 1.500 Nm. Om ervoor te zorgen dat een stoplicht sprint niet eindigt in ademhalingsproblemen en een ritje naar de bandenboer, begrenst Brabus het koppel op 1.200 Nm. Het totale gewicht komt op 2.660 kilo.
Waar komt de motor van de Brabus G V12 900 vandaan?
De 6,3-liter V12-motor komt uit de Mercedes S 600 L, waar de krachtklont normaal 530 pk produceert. Brabus installeert een krukas met een langere slag en boort de cilinders op voor grotere zuigers. Het nieuwe vermogen zorgt voor een 0-100-tijd van 3,8 seconden en een topsnelheid van 280 km/u. Net als in de McLaren F1 krijgt de Brabus G V12 bladgoud onder de motorkap als isolatie.
De Brabus G V12 900 dijt 10 centimeter uit dankzij de Widestar-bodykit en draagt velgen van het maatje 23 of 24 inch om de wielkasten goed te vullen. Aan de buitenkant dus een hoop inzetten van koolstofvezel en meer badges dan Ash Ketchum. Het interieur slokt een halve veehouderij op en is van top tot teen bekleed met leer.
De tuner bouwt slechts tien exemplaren van de V12-G en de prijzen beginnen bij 605.055 euro, zonder belastingen. We verwachten dat je precies vijf minuten hebt om er een te bestellen, want dit soort dingen gaan als warme broodjes. Het opgegeven verbruik in de stad is trouwens 26,4 liter per 100 kilometer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

Mercedes-AMG: de handbak is dood

BMW M3 en M4 komen met handbak, omdat Amerika

Geruchten over Audi RS 6 Performance wakkeren aan

Mercedes EQS: een S-klasse van de toekomst

Audi AI Trail komt met uitneembare tuinstoelen

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
