
Een twaalfcilinder in een legervoertuig van 30 jaar oud lepelen was geen goed idee, maar daardoor was de vorige G-klasse met V12 niet minder geslaagd. De nieuwe Mercedes G-klasse oogt oud, maar krijgt alle techniek en verfijning mee van een hedendaagse SUV. Nog nooit was er een G-klasse zo geschikt om een V12 te ontvangen als nu. Helaas laat het huidige (politieke) klimaat het niet meer toe.
Gelukkig zijn er partijen als Brabus, die niet hoeven te voldoen aan emissie-eisen of verdere homologatie. Eventuele discussies met de fiscus zijn het probleem van de klant. En daarom kunnen zij je de Brabus G V12 900 aanbieden: een G-klasse met een V12-motor. Iets wat Mercedes of AMG zelf niet meer voor elkaar krijgen.
Brabus noemt het de krachtigste twaalfcilinder-SUV ter wereld. De V12 produceert 900 pk en 1.500 Nm. Om ervoor te zorgen dat een stoplicht sprint niet eindigt in ademhalingsproblemen en een ritje naar de bandenboer, begrenst Brabus het koppel op 1.200 Nm. Het totale gewicht komt op 2.660 kilo.
Waar komt de motor van de Brabus G V12 900 vandaan?
De 6,3-liter V12-motor komt uit de Mercedes S 600 L, waar de krachtklont normaal 530 pk produceert. Brabus installeert een krukas met een langere slag en boort de cilinders op voor grotere zuigers. Het nieuwe vermogen zorgt voor een 0-100-tijd van 3,8 seconden en een topsnelheid van 280 km/u. Net als in de McLaren F1 krijgt de Brabus G V12 bladgoud onder de motorkap als isolatie.
De Brabus G V12 900 dijt 10 centimeter uit dankzij de Widestar-bodykit en draagt velgen van het maatje 23 of 24 inch om de wielkasten goed te vullen. Aan de buitenkant dus een hoop inzetten van koolstofvezel en meer badges dan Ash Ketchum. Het interieur slokt een halve veehouderij op en is van top tot teen bekleed met leer.
De tuner bouwt slechts tien exemplaren van de V12-G en de prijzen beginnen bij 605.055 euro, zonder belastingen. We verwachten dat je precies vijf minuten hebt om er een te bestellen, want dit soort dingen gaan als warme broodjes. Het opgegeven verbruik in de stad is trouwens 26,4 liter per 100 kilometer.
Meer van TopGear


Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

Mercedes-AMG: de handbak is dood

BMW M3 en M4 komen met handbak, omdat Amerika

Geruchten over Audi RS 6 Performance wakkeren aan

Mercedes EQS: een S-klasse van de toekomst

Audi AI Trail komt met uitneembare tuinstoelen

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje
