
Hopelijk heb je een grote garage – of ben je goed in Tetris – want deze Brabus GLS 850 vereist wat pas- en meetwerk. En hij is niet alleen groot, hij is ook erg snel. Dus pas goed op met het rechterpedaal, want voor je het weet heb je een Benz ter grootte van een zeecontainer in je woonkamer staan.
De specialisten van Brabus speelden wat met de biturbo V8 van de Mercedes-AMG GLS 63 en kwamen uit op 840 pk en maximaal 1.430 Nm, dat elektronisch gelimiteerd is tot 1.000 Nm. Je banden zullen ze daar zeer dankbaar voor zijn. Ondanks zijn formaat stopt deze Brabus pas met accelereren bij 300 km/u.
Hij moet natuurlijk wel wat gewicht met zich meeslepen, dus om van 0 naar 100 te komen heeft hij wel 4,2 seconden nodig. De GLS slokt normaliter tot wel zeven personen op voor een angstaanjagende rit, maar bij de ombouw kukelde Brabus de achterbank weg en monteerde slechts twee stoelen achterin.
De Brabus 850 GLS is niet zo zuinig, maar wel heel stoer
Aan geluid zal het je niet ontbreken wanneer je in de Brabus GLS 850 rijdt. De GLS gaat – niet geheel onverwacht – wel gepaard met een G-label op het vlak van uitstoot en verbruik. Gelukkig kun je leuk besparen op de aankoopprijs van de auto. Zou je deze tank nieuw kopen, dan ben je maar liefst 372.129 euro kwijt.
Met slechts 100 kilometer op de teller kun je ‘m nu op de kop tikken bij Brabus voor 199.900 euro, weliswaar zonder Nederlandse belastingen. Een koopje willen we het niet noemen, maar er zijn vast al mensen bezig met het opruimen van hun garage.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Oeps: De velgen van de Mercedes GLS zijn al in de configurator gejat

Zelfs de Maybach GLS is niet veilig voor Poolse tuner Carlex

Brabus 850 XL verschijnt opnieuw bij Domeinen, dit keer met extra schade

Mansory maakt Mercedes-Maybach GLS aantrekkelijk voor pakketbezorgers

Brabus 900: als Maybach je niet luxe (of snel) genoeg is

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’
