
Hopelijk heb je een grote garage – of ben je goed in Tetris – want deze Brabus GLS 850 vereist wat pas- en meetwerk. En hij is niet alleen groot, hij is ook erg snel. Dus pas goed op met het rechterpedaal, want voor je het weet heb je een Benz ter grootte van een zeecontainer in je woonkamer staan.
De specialisten van Brabus speelden wat met de biturbo V8 van de Mercedes-AMG GLS 63 en kwamen uit op 840 pk en maximaal 1.430 Nm, dat elektronisch gelimiteerd is tot 1.000 Nm. Je banden zullen ze daar zeer dankbaar voor zijn. Ondanks zijn formaat stopt deze Brabus pas met accelereren bij 300 km/u.
Hij moet natuurlijk wel wat gewicht met zich meeslepen, dus om van 0 naar 100 te komen heeft hij wel 4,2 seconden nodig. De GLS slokt normaliter tot wel zeven personen op voor een angstaanjagende rit, maar bij de ombouw kukelde Brabus de achterbank weg en monteerde slechts twee stoelen achterin.
De Brabus 850 GLS is niet zo zuinig, maar wel heel stoer
Aan geluid zal het je niet ontbreken wanneer je in de Brabus GLS 850 rijdt. De GLS gaat – niet geheel onverwacht – wel gepaard met een G-label op het vlak van uitstoot en verbruik. Gelukkig kun je leuk besparen op de aankoopprijs van de auto. Zou je deze tank nieuw kopen, dan ben je maar liefst 372.129 euro kwijt.
Met slechts 100 kilometer op de teller kun je ‘m nu op de kop tikken bij Brabus voor 199.900 euro, weliswaar zonder Nederlandse belastingen. Een koopje willen we het niet noemen, maar er zijn vast al mensen bezig met het opruimen van hun garage.
Meer van TopGear


Oeps: De velgen van de Mercedes GLS zijn al in de configurator gejat

Zelfs de Maybach GLS is niet veilig voor Poolse tuner Carlex

Brabus 850 XL verschijnt opnieuw bij Domeinen, dit keer met extra schade

Mansory maakt Mercedes-Maybach GLS aantrekkelijk voor pakketbezorgers

Brabus 900: als Maybach je niet luxe (of snel) genoeg is

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld
