
Er zit meer achter het breken van een snelheidsrecord dan je zou denken. Een auto ontwikkelen die het record kan breken, is maar de helft van het werk. De gemodificeerde Bugatti Chiron, die 490 km/u reed, pakte officieel niet het record af van de Koenigsegg Agera RS, omdat de hypercar niet aan alle regels voldeed voor het zetten van een snelheidsrecord. Ze hadden namelijk maar één richting op gereden. De norm voor een snelheidsrecord, volgens het Guinness Book of World Records, is dat de auto in twee richtingen een poging moet ondernemen. Het gemiddelde telt dan als recordsnelheid.
De Bugatti Chiron heeft dus maar in één richting gereden op Ehra-Lessien. De verklaring die Bugatti geeft voor het negeren van de regel heeft te maken met de structuur van de weg. Door de vele auto’s die hier dag in dag uit één richting op rijden, is de structuur van het asfalt aangetast. Het asfalt ‘staat de verkeerde kant op’ en de verkeerde kant oprijden is als een kat tegen de haren in aaien: dat loopt heel verkeerd af.
Niet alleen remt de asfaltstructuur de auto af, het zou ook gevaarlijk zijn, aangezien de banden oververhit zouden raken door de extra weerstand. Aangezien Bugatti deel uitmaakt van de Volkswagen Group zijn er veel dingen waar ze rekening mee moeten houden. Volkswagen heeft namelijk hoge veiligheidseisen. Het breken van een officieel snelheidsrecord met een Bugatti Chiron is voor hen dan ook geen prioriteit.
Gekozen locatie nekte de Bugatti Chiron
Voor het breken van een snelheidsrecord is een goede locatie essentieel. Koenigsegg zette zijn record van bijna 460 km/u op een grote hoogte in Nevada. Grotere hoogte betekent ijlere lucht en dus minder weerstand. Het record van Bugatti is gezet op Ehren-Lessien, dat bijna op zeeniveau ligt, met hogere luchtweerstand als gevolg. Ook is het niet één rechte weg, dus de voordelen van een verlaten snelweg heb je al niet. Uiteindelijk moet je af gaan remmen. Tijdens de recordpoging moest Wallace na een halve kilometer snelheid terugnemen van 490 km/u naar 200 km/u.
De regels voor een snelheidsrecord zeggen niets over de ligging van de weg waarop de deelnemer moet rijden. Het rijden van een aflopende weg is dus niet verboden en dit levert een groot voordeel op, maar je moet dus wél weer omhoog. Aangezien Ehren-Lessien erg plat is kan niemand dus zeggen dat Bugatti hiermee een voordeel had. We zijn benieuwd hoe deze kwestie opgelost (of uitgevochten) zal worden. Misschien tijd om alle deelnemers naast elkaar op de startlijn te zetten?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

De Bugatti Tourbillon heeft een atmosferische V16-motor, drie elektromotoren en 1.800 pk

Uitgelicht: James en de Veyron SS
Video: James in de Veyron SS (outtake)

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

Je verwacht het niet, maar in dit land geldt een maximumsnelheid van 250 km/u

Dit gebeurt er als je 300 km/u rijdt met een auto die daar zeker niet voor gemaakt is

Waarom gaat de snelheidsmeter zoveel hoger dan de topsnelheid van de auto?

Dit is de step die vorige week met 112 km/u door Brussel de politie tegemoet reed

Bugatti Chiron op de Autobahn tikt 414 km/u aan

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Elektrische Toyota Land Cruiser rijdt 7 kilometer onder water

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
