
Je zult het vast herkennen: wanneer je een ruimteschip van miljoenen, zo niet miljarden euro’s de ruimte in schiet, is het wel zo prettig als het ding ook heelhuids terug kan keren op aarde. Vraag dat maar aan Elon Musk. NASA dacht hier een tijdje terug ook zo over. Daarvoor bouwden de ruimtevaarders uit de Verenigde Staten de Shuttle Landing Facility bij het Kennedy Space Centre in Florida.
Om een Space Shuttle er veilig te laten landen, werd een lap asfalt van ruim 4,5 kilometer neergelegd. Wanneer het ding terug op aarde keerde voor een zachte landing kwam hij aanvliegen met een snelheid van zo’n 320 km/u. Tegenwoordig is de Space Shuttle met pensioen, maar de landingsbaan ligt er nog gewoon. Daarom brengen we een van de snelste auto’s ter wereld naar het thuis van de Space Shuttle: de Bugatti Chiron Super Sport.
In naam van de wetenschap doen we een poging om de topsnelheid van de speciale Chiron aan te tikken op deze bijzondere plek. Daarnaast maken we korte metten met de kritiek die zowel de Space Shuttle als de Chiron te verduren krijgen. Boze tongen beweren dat de twee machine onpraktisch zijn en teveel geld kosten. Is dat wel eerlijk? In de video hieronder kom je daarachter.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Met 400 km/u afscheid nemen van de Chiron op de landingsbaan voor spaceshuttles

De eerste Bugatti Chiron Super Sport heeft lak aan normale kleuren

Bugatti Chiron Super Sport op de Autobahn en Nürburgring

Deze Bugatti Chiron Super Sport 300+’en halen samen 1.470 km/u

Bugatti Chiron Super Sport op een natte Nürburgring

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
