Deze Bugatti EB110 Super Sport wil in jouw garage staan

Op 6 februari kan de grootvader van de Bugatti Chiron van jou zijn

Bugatti EB110 Super Sport
Bugatti EB110 Super Sport
Bugatti EB110 Super Sport
Bugatti EB110 Super Sport
Bugatti EB110 Super Sport
Bugatti EB110 Super Sport
Bugatti EB110 Super Sport
Bugatti EB110 Super Sport
Bugatti EB110 Super Sport
Bugatti EB110 Super Sport
Bugatti EB110 Super Sport
Bugatti EB110 Super Sport

Als Ettore Bugatti in 1947 sterft, wordt het oorverdovend stil rond het zo geroemde Franse automerk Bugatti. Tot de Italiaanse zakenman Romano Artioli eind jaren ’80 besloot het merk nieuw leven in te blazen. De Bugatti EB110 moest die klus gaan klaren. Met de Bugatti EB110 Super Sport als topmodel.

De Bugatti EB110 Super Sport was niet alom geliefd

Artioli pleegde hoogverraad met zijn overname. Tenminste, in de ogen van Franse autoliefhebbers. In plaats van zich te vestigen in de Noord-Franse Bugatti-hoofdstad Molsheim, bouwde hij een megacomplex in het Italiaanse Campogalliano. In 1990 kreeg de wereld te zien waarop Artioli de jaren daarvoor in het diepste geheim had zitten broeden.

De Bugatti EB110 Super Sport was een supercar met een 3,5-liter V12 met vier turbo’s, vierwielaandrijving, een handgeschakelde zesbak en vleugeldeuren. Qua power zat het dan ook wel snor. 560 pk, 611 Nm, 0 naar 100 km/u in 3,6 seconden. En mocht je je afvragen waarom het ding EB110 heet: Ettore Bugatti – de oprichter van het merk – zou in 1991 110 jaar oud geworden zijn.

Leuk, die cijfers, maar dat kan natuurlijk beter. Slechts een paar maanden na de introductie van de EB110 GT onthulde Bugatti de EB110 Super Sport. De auto werd op een kevlar-crashdieet gezet en kreeg een flinke powerupgrade. Volgens RM Auctions steeg het totale vermogen met bijna 60 pk naar 618 pk, weer andere bronnen ramen het vermogen op 612 pk.

Hoe snel is de Bugatti EB110 Super Sport?

Na alle aanpassingen klaarde de Bugatti EB110 Super Sport de 0-naar-100 in 3,26 tellen en zijn maximumsnelheid liep op tot 355 km/u. Dat zijn anno 2019 nog altijd knappe cijfers, maar 25 jaar geleden waren ze op zijn minst mindblowing.

De koets van de EB110 werd getekend door Marcello Gandini. Dezelfde man die ons de Lamborghini Miura, Lancia Stratos en Renault 5 Turbo gaf. En de Autobianchi A112, maar dat terzijde. Voor het Super Sport-ontwerp liet Gandini het achterste zijruitje van de GT weg, om plaats te bieden aan een aantal luchtkanalen die de motor extra koeling gunden.

De standaard velgen werden vervangen door zevenspaaks exemplaren van BBS. Ten slotte werd de uitklapbare spoiler geswitcht voor een permanente. Met meer downforce als overduidelijk doel. De Bugatti EB110 Super Sport – blijft een tikkie dubbelzinnig, die afkorting – op deze pagina werd in 1994 nieuw afgeleverd in Duitsland.

Daarna vertrok ie naar Japan, om vervolgens via Zwitserland nu in Parijs klaar te staan om jouw garage te bestieren. Met nog geen duizend kilometer op de teller is hij nog niet eens fatsoenlijk ingereden. Gelukkig bewijst uitgebreide documentatie dat hij weliswaar nog geen 40 kilometer per jaar heeft gemaakt, maar alsnog uitzonderlijk goed is onderhouden.

Koop jij ‘m, dan sluit je je aan bij een illuster gezelschap. Zo heeft F1-held Michael Schumacher er jarenlang eentje in het bezit gehad. En positiviteitsgoeroe Emile Ratelband had er ook eentje. Een ‘gewone’ GT weliswaar, maar toch. Hij moet naar schatting tussen de 1.300.000 en 1.800.000 euro opbrengen.

Reacties
  1. Theo zegt op 3 februari 2019 om 18:13:

    Ik zou die auto wel willen hebben

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws