De moderne Bugatti drie-eenheid kan van jou zijn

De ultieme uitvoeringen van de drie modernste Bugatti's

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport VitesseBugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse
Bugatti Chiron
1994 Bugatti EB110 Super Sport
Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse
1994 Bugatti EB110 Super Sport
1994 Bugatti EB110 Super Sport
1994 Bugatti EB110 Super Sport
Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse
Bugatti Chiron
Bugatti Chiron interieur
Bugatti Chiron interieur
Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport VitesseBugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse
Bugatti Chiron
1994 Bugatti EB110 Super Sport
Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse
1994 Bugatti EB110 Super Sport
1994 Bugatti EB110 Super Sport
1994 Bugatti EB110 Super Sport
Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse
Bugatti Chiron
Bugatti Chiron interieur
Bugatti Chiron interieur

Natuurlijk, de geschiedenis van Ettore Bugatti’s merk gaat veel verder terug dan deze zeldzame EB110 Super Sport. Voor velen zou de ultieme Bugatti-verzameling niet compleet zijn zonder de legendarische T35. Daar kun je een zeer accurate replica van kopen. De rest, laten we het de moderne Bugatti drie-eenheid noemen, kun je halen bij RM Sotheby’s.

Daar heb je nu de kans om de Bugatti EB110 Super Sport, Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse en een Bugatti Chiron te halen. Allemaal met minder dan 3.000 kilometer op te teller. Helaas niet in dezelfde kleur, maar soms moet je in het leven een compromis sluiten. In dit geval een zeer smakelijk compromis.

Bugatti EB110 Super Sport

De reanimatie in 1987 van het merk Bugatti, dat sinds 1952 weinig had uitgevoerd, was geen daverend succes. Van de ultieme uitvoering van de EB110, de Super Sport, bouwde het merk slechts 30 stuks. Volgens de veilingsmeester is er geen enkel ander exemplaar met minder kilometers op de teller: slechts 916 kilometer.

De 3,5-liter V12 heeft net als de Veyron vier turbo’s, wat een totaalvermogen van 600 pk (40 meer dan de normale) opleverde. Dat lijkt naar huidige maatstaven niet veel, maar een 0-naar-100-tijd van 3,25 seconden en een top van 350+ km/u is nog altijd bloedsnel.

Voor de SS verving het merk een stel aluminium onderdelen door exemplaren van koolstofvezel-kevlar, waardoor het gewicht met 200 kilo afnam naar 1.418 kilo. Wat deze EB110 Super Sport moet opleveren, is niet bekend. Ga maar uit van een astronomisch bedrag.

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse

Niet alleen de lage tellerstand van 2.750 kilometer maakt deze Veyron bijzonder. Dit is namelijk de auto die Bugatti (onder het nieuwe gezag van Volkswagen) gebruikte om tentoon te stellen bij evenementen. De kleuren zijn Porsche Carrera White en Blue. Ook hier vermeldt RM Sotheby’s geen prijs en dat kan maar één ding betekenen: duur geld.

Het rechterpedaal van de Grand Sport Vitesse laat 1.200 pk en 1.500 Nm uit zijn kooi. Het was destijds ’s werelds snelste roadster (of cabriolet, afhankelijk van welke definitie je aanhoudt) met een topsnelheid van 408,84 km/u. En mogen we even opmerken dat de Veyron best goed rijpt? Hij begint met de jaren steeds aantrekkelijker te worden.

Bugatti Chiron

Hier hoeven we je niet veel over te vertellen. De specificaties staan ongetwijfeld nog vers in je geheugen: een W16 met vier turbo’s, 1.500 pk en een top van 420 km/u. Dit exemplaar werd afgeleverd in Düsseldorf en reed daarna slechts 1.800 kilometer. Ook hier geen prijs, maar het zou nog weleens de goedkoopste van het stel kunnen zijn. Bieden mag op 6 februari op de veiling in Parijs.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws