Lamborghini Miura P400 SV: T.E.A.B.

Met de Miura zette Lamborghini de benchmark voor het fenomeen ‘supercar’. Dit is de Lamborghini Miura P400 SV

Lamborghini Miura P400 SV
Lamborghini Miura P400 SV
Lamborghini Miura P400 SV
Lamborghini Miura P400 SVLamborghini Miura P400 SV
Lamborghini Miura P400 SV
Lamborghini Miura P400 SV
Lamborghini Miura P400 SV
Lamborghini Miura P400 SV
Lamborghini Miura P400 SV
Lamborghini Miura P400 SV
Lamborghini Miura P400 SVLamborghini Miura P400 SV
Lamborghini Miura P400 SV
Lamborghini Miura P400 SV
Lamborghini Miura P400 SV

De Lamborghini Miura P400 SV was de overtreffende trap van die benchmark. Een klinkende hekkensluiter van Ferruccio Lamborghini’s gedroomde ideale sportauto. Let wel: ‘gedroomde’ ideale sportauto. Want hoe mooi en prachtig en wauw de Miura ook was, hij was niet zonder fouten.

Wat gaat er mis?

De Weber-carburateurs wilden soms wat benzine op de gloeiend hete uitlaatspruitstukken spugen, waardoor sommige Miura’s spontaan in de fik vlogen. En de brandstoftank lag tussen de voorwielen, wat als nadeel had dat er steeds minder gewicht op de neus drukte als de tank leger raakte.

Maar toch: commercieel was de bloedmooie ­Miura een succes. Sterker nog, de auto die met geopende deuren op een gehoornde stierenkop moest lijken, verkocht als een malle. Terwijl ie pak ’m beet vier keer duurder was dan een Jaguar E-type. In de eerste drie jaar alleen al rolden er 474 Miura’s van de band. Niet gek, voor de allereerste supercar die de wereld ooit zag.

In 1971 startte Lamborghini met de productie van de derde versie van de Miura, de P400 SV. Waarbij ‘SV’ ook in die tijd al stond voor het ­veelzeggende ‘Super Veloce’ (wat in het Italiaans ook echt niets anders betekent dan ‘supersnel’). Ergo: deze Lamborghini Miura P400 SV was nóg krachtiger.

Hoeveel krachtiger?

De 4,0-liter V12 leverde in de Lamborghini Miura P400 SV namelijk 385 pk, tegenover 350 pk in het origineel. Daarnaast kreeg ie een bredere kont, de beroemde wimpers rondom de koplampen verdwenen en, ook fijn, de voorwielophanging werd verbeterd, waardoor de auto ook met een lege tank een beetje bestuurbaar moest blijven.

De Lamborghini Miura P400 SV op deze pagina, een vroege met single sump (de bak en motor deelden dezelfde olie – ja, echt), werd afgeleverd met een gierend dure optie: een Borletti-airco die destijds 555 dollar aan de totaalprijs toevoegde. Hoewel je zou denken dat kopers van een Miura geld zat hadden, zijn er slechts 11 single-sump Miura’s met airco uitgerust.

Wat is de Lamborghini Miura P400 SV waard?

In 2016 verkocht de toenmalige eigenaar dit ­pareltje in de kleur Rosso Corsa voor ruim 2,2 miljoen dollar. Hoeveel hij dit jaar moet gaan opbrengen, is niet bekend, maar het zal ongetwijfeld z’n vorige cijfers ruim overklassen. Het is wel te hopen dat de nieuwe eigenaar er af en toe mee de weg op gaat. Want zoals Jamiroquai-frontman Jay Kay ooit tegen TopGear stelde: ‘Ook de kinderen van nu moeten ervaren hoe het is om voor het eerst ingehaald te worden door een Lamborghini Miura.’

Aankomend weekend gaat ie onder de hamer bij Monterey, Californië. Durf jij het aan? Het veilinghuis durft geen prijsindicatie af te geven.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws