
Je hoeft geen PR-goeroe te zijn om te voorspellen dat een video waarin je 414 km/u rijdt op de openbare weg wat gedoe oplevert. Vorige zomer tikte een Tsjechische zakenman de snelheid aan in zijn Bugatti Chiron en even geleden plaatste hij de video online. De Duitse overheid reageerde al snel dat ze de actie afkeurde, maar hoe zit het eigenlijk met Bugatti zelf?
In een door Carscoops verkregen verklaring erkende Bugatti op de hoogte te zijn van de hogesnelheidsrun. De supercarfabrikant keurt de video af door te zeggen afstand te nemen van gevaarlijk weggedrag. Verder commentaar wil de autobouwer niet geven vanwege het lopende onderzoek door de Duitse autoriteiten.
Statement van Bugatti
‘Voor ons als bedrijf is verantwoordelijk gedrag naar klanten, aandeelhouders, werknemers en de samenleving, en vooral conformiteit met de wet en de interne richtlijnen van Bugatti, een topprioriteit. Naar onze mening moet men zich altijd verantwoordelijk gedragen bij deelname aan het wegverkeer. Als bedrijf verwerpen/verwijderen wij ons van elk gedrag op de weg dat leidt tot een concreet gevaar voor verkeersdeelnemers.’
Toch 400+ op de Autobahn? Doe het dan in een Bugatti
Wel wil Bugatti nog even toevoegen dat áls je het dan wel doet, dat je het in een Bugatti moet doen: ‘Geen straatlegaal voertuig rijdt veiliger op hoge snelheden dan een Chiron’. Ze leggen verder uit dat er een speciale sleutel (die foto zie je in de galerij hierboven) nodig is om de topsnelheid van 420 km/u te ontgrendelen en als de GPS bochten ziet, dat de topsnelheid automatisch weer wordt teruggedraaid naar 380 km/u. Ook wijzen ze nog even op de grote remschijven van 420 millimeter vóór en de achterspoiler die als luchtrem dient.
Gevangenisstraf voor de bestuurder die 400+ op de Autobahn reed?
Volgens de Britse krant The Sun kan de bestuurder zelfs de bak in vliegen. De politie kijkt of de eigenaar vervolgd kan worden voor racen op de openbare weg. Er is zelfs sprake van twee jaar gevangenisstraf. Of het echt zo ver zal komen, dat is nog maar de vraag, maar het is duidelijk dat de Duitse overheid een duidelijk signaal wil afgeven.

VIDEO: Bugatti Chiron tikt 414 km/u aan op de Duitse Autobahn
Waarschijnlijk reed geen productieauto ooit harder op de openbare weg
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Bugatti over 400+ rijden op de Autobahn: slechte actie, wel goede auto”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

Opvallend: zo (on)veilig is de Duitse Autobahn echt vergeleken met Nederland, waar we netjes 100 rijden

Waarom je als Nederlander goed moet oppassen als je goedkoop wilt tanken in Duitsland

Dit simpele Duitse verkeersbord betekent iets anders dan jij nu denkt (en dat levert je een hoge boete op)

Waarom deze dikke Mercedes niet harder mag dan 95 km/u op de Duitse Autobahn

Nieuw plan: limiet op de Autobahn, maar daar krijg je wel iets voor terug

Wat je ook denk dat dit nieuwe verkeersbord betekent, we beloven je dat het fout is

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Was een autobaan zonder snelheids beperking bijna geen verkeer . Als men niet wilt dat er zo snel gereden word voer dan snelheids beperking in