
Je hoeft geen PR-goeroe te zijn om te voorspellen dat een video waarin je 414 km/u rijdt op de openbare weg wat gedoe oplevert. Vorige zomer tikte een Tsjechische zakenman de snelheid aan in zijn Bugatti Chiron en even geleden plaatste hij de video online. De Duitse overheid reageerde al snel dat ze de actie afkeurde, maar hoe zit het eigenlijk met Bugatti zelf?
In een door Carscoops verkregen verklaring erkende Bugatti op de hoogte te zijn van de hogesnelheidsrun. De supercarfabrikant keurt de video af door te zeggen afstand te nemen van gevaarlijk weggedrag. Verder commentaar wil de autobouwer niet geven vanwege het lopende onderzoek door de Duitse autoriteiten.
Statement van Bugatti
‘Voor ons als bedrijf is verantwoordelijk gedrag naar klanten, aandeelhouders, werknemers en de samenleving, en vooral conformiteit met de wet en de interne richtlijnen van Bugatti, een topprioriteit. Naar onze mening moet men zich altijd verantwoordelijk gedragen bij deelname aan het wegverkeer. Als bedrijf verwerpen/verwijderen wij ons van elk gedrag op de weg dat leidt tot een concreet gevaar voor verkeersdeelnemers.’
Toch 400+ op de Autobahn? Doe het dan in een Bugatti
Wel wil Bugatti nog even toevoegen dat áls je het dan wel doet, dat je het in een Bugatti moet doen: ‘Geen straatlegaal voertuig rijdt veiliger op hoge snelheden dan een Chiron’. Ze leggen verder uit dat er een speciale sleutel (die foto zie je in de galerij hierboven) nodig is om de topsnelheid van 420 km/u te ontgrendelen en als de GPS bochten ziet, dat de topsnelheid automatisch weer wordt teruggedraaid naar 380 km/u. Ook wijzen ze nog even op de grote remschijven van 420 millimeter vóór en de achterspoiler die als luchtrem dient.
Gevangenisstraf voor de bestuurder die 400+ op de Autobahn reed?
Volgens de Britse krant The Sun kan de bestuurder zelfs de bak in vliegen. De politie kijkt of de eigenaar vervolgd kan worden voor racen op de openbare weg. Er is zelfs sprake van twee jaar gevangenisstraf. Of het echt zo ver zal komen, dat is nog maar de vraag, maar het is duidelijk dat de Duitse overheid een duidelijk signaal wil afgeven.

VIDEO: Bugatti Chiron tikt 414 km/u aan op de Duitse Autobahn
Waarschijnlijk reed geen productieauto ooit harder op de openbare weg
Eén reactie op “Bugatti over 400+ rijden op de Autobahn: slechte actie, wel goede auto”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

Deze week gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn (op bepaalde stukken)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Opvallend: zo (on)veilig is de Duitse Autobahn echt vergeleken met Nederland, waar we netjes 100 rijden

Waarom je als Nederlander goed moet oppassen als je goedkoop wilt tanken in Duitsland

Dit simpele Duitse verkeersbord betekent iets anders dan jij nu denkt (en dat levert je een hoge boete op)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Was een autobaan zonder snelheids beperking bijna geen verkeer . Als men niet wilt dat er zo snel gereden word voer dan snelheids beperking in