TopGear reed onlangs de gloednieuwe Cadillac Escalade. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Cadillac Escalade
Uitvoering: Platinum ESV (niet afgebeeld)
Locatie: Zürich, Zwitserland
Weersomstandigheden: heerlijk voorjaarsweer

Wat reden we?
De vierde generatie van Cadillacs grootste en schreeuwerigste: de Escalade. En dan in de ultieme ESV-versie met lange wielbasis, die voor het eerst ook officieel in Europa wordt geleverd (bovenstaande foto's zijn van de standaard Escalade).

Beviel het?
Hoewel het snoeihard indruist tegen onze nuchtere, Hollandse ziel om het toe te geven: jazeker, het beviel. In Europa rondrijden met een Escalade is een vreemde sensatie die doet denken aan die keren dat je als kind met een veel te dik krijtje binnen de lijntjes probeerde te kleuren. Het mooie is: net als toen ga je lekker je gang en interesseert het je allemaal geen barst wat anderen ervan vinden. Als een leeuwenkoning op z'n rots beweeg je je door het verkeer, uitkijkend over alles wat geen vrachtwagen is. Het onderstel heeft een sportstand en de besturing biedt meer gewicht dan je zou verwachten, maar de overheersende indruk is er altijd een van ontspanning, terwijl de machtige V8 – die regelmatig in een V4 verandert – rustig voortkabbelt en alle zorgen van je af glijden. Ja, hier kunnen we wel aan wennen.

Nog bijzonderheden?
Genoeg. De vierde generatie Escalade oogt imposanter en luxer dan ooit en weet z'n bescheiden truck-roots beter dan ooit te verhullen. De rudimentaire afwerking van vorige versies is verleden tijd: Cadillac maakte een significante inhaalslag met solide bouwkwaliteit en vele vierkante meters aan romig leer en zacht alcantara. De 6,2-liter V8 is dezelfde als in de Corvette Stingray, in dit geval goed voor 426 pk en gekoppeld aan een zestraps automaat (binnen afzienbare tijd komt er een nieuwe achttraps) die je bedient met een old-school polsdikke stuurhendel. Er is active noise cancelation van Bose, ook als de radio uit staat, waardoor je altijd reist in opperste stilte. Er zijn digitale tellers en het bekende CUE-infotainmentsysteem, massagestoelen met verwarming en airco, een koelbox in de middenarmsteun, vijf schermen om een filmpje op te kijken, instelbare Magnetic Ride-dempers, adaptieve cruisecontrole. Verzin het, de Escalade Platinum ESV heeft het; inclusief meer ruimte dan je ooit nodig zult hebben.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Uiteraard vergalt het Nederlandse belastingstelsel de pret bij de aanschaf van een auto als deze aanzienlijk. De standaard Escalade Premium is er vanaf 163.600 euro, terwijl de prijzen in België onder de euroton beginnen. Niet leuk, maar er is één wonderlijk lichtpuntje: voor een meerprijs van slechts 2.200 euro heb je de ESV met een 35 centimeter langere wielbasis. De door ons gereden Platinum ESV, het non plus ultra in het Escalade-gamma, is te krijgen voor 176.300 euro. Overigens zul je, als je een Escalade bestelt, even moeten wachten: de voor dit jaar aan Europa toegewezen productie van 220 stuks is al uitverkocht, met dank aan de Duitsers en de Zwitsers.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Deze auto hoort hier niet, en dat is precies wat 'm zo leuk maakt. Daarbij rijdt hij vele malen beter dan je van een tank van 2.900 kilo zou verwachten en ontbreekt het jou en de andere zes tot zeven inzittenden letterlijk aan niets. Natuurlijk, een Mercedes GL en een Range Rover zijn uiteindelijk verfijnder. Maar zijn ze ook vermakelijker?

Reacties