
De V8 begint zelfs in Amerika beetje bij beetje te verdwijnen, maar de liefde voor enorme auto’s blijft bestaan. Als je dacht dat de GMC Hummer EV zo’n beetje het toppunt van automobiele obesitas was, dan is hier de Cadillac Escalade IQ. Met een lengte van 5,7 meter is hij bijna een halve meter langer dan de Hummer. Hij is met 2,17 meter alleen een paar millimeter smaller.
Hoe groot dat is? Een Rolls-Royce Cullinan is 5,34 meter lang. Een Rolls-Royce Phantom met de standaard wielbasis is slechts 6 centimeter langer. De hoogte van de Cadillac Escalade IQ is 1,93 meter. Leuk voor de passagiers is de wielbasis van 3,46 meter en in de frunk kan maar liefst 345 liter aan baggage. Achter de derde zitrij heb je nog 1.256 liter bagageruimte.
Specificaties Cadillac Escalade IQ
Twee elektromotoren zorgen voor een vermogen van 687 pk bij normaal gebruik. In de Velocity Max-modus groeit het vermogen naar 762 pk. Het koppel is 834 of 1.064 Nm, afhankelijk van de modus. Met een gigantische 200-kWh accu moet de auto meer dan 725 kilometer actieradius halen. De lichtere en gestroomlijnde Mercedes EQS haalt met een batterij van 120 kWh ongeveer dezelfde waardes.
Het gewicht van de enorme Cadillac Escalade IQ is nog niet bekend, maar zoek het zeker richting de 4.000 kilo en daar voorbij. Dat betekent dat ie zelfs niet binnen de grenzen van de nieuwe, opgerekte regels voor het rijbewijs B zal vallen: voor deze jongen zul je in Nederland een vrachtwagenrijbewijs moeten halen (waarna je er maar 90 km/u mee mag rijden). Al achten we de kans groot dat de enorme SUV niet in onze contreien verkocht gaat worden. Theoretisch zou het kunnen: Cadillac is officieel nog altijd aanwezig in Europa.
De elektrische Escalade is niet langzaam
Ondanks zijn gewicht is de 0-naar-100-tijd ongeveer 5 seconden. In 10 minuten moet je zo’n 160 kilometer actieradius kunnen binnentrekken aan de snellader en de aandrijflijn werkt op 800 volt. Net als bij de Hummer kunnen de achterwielen van de Cadillac Escalade IQ meesturen in dezelfde richting als de voorwielen. Bij de Hummer is deze zogeheten Crab Walk een offroad-trucje, maar bij de Cadillac moet het daadwerkelijk helpen met inparkeren; de auto kan diagonaal een vak inrijden.
De velgen zijn 24 inch groot en de banden zijn formaatje 35 inch. Over inches gesproken: het scherm in het interieur meet maar liefst 55 inch, maar dan wel uitgesmeerd over het volledige dashboard. De prijs van dit alles is in de VS ongeveer 130.000 dollar, waarmee hij zo’n 15.000 dollar duurder is dan de Tesla Model S Plaid. Als je dit prijsverschil voor het gemak even aanhoudt, zou hij in Nederland zo’n 145.000 euro kunnen gaan kosten.
Meer van TopGear


De Cadillac Escalade-V moet nog even niets van elektrificatie weten

Kerel monteert stiekem supercharger op auto van z’n vrouw en filmt haar reactie

De Cadillac Escalade V krijgt de V8 uit de CT5-V Blackwing, waarschijnlijk

Cadillac Escalade van Kim Kardashian

Cadillac Escalade is nieuw voor 2021

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Koop deze briljante stationwagon met V8 van Nicolas Cage

Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken

Cadillac: ‘We willen én kunnen een hypercar gaan bouwen’

Deze Cadillac Optiq is een elektrische instap-SUV die ook naar Europa komt

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)
