Soms heb je van die auto’s die precies de juiste retrosnaar raken. De New Mini (niet zo nieuw meer, maar je begrijpt wat we bedoelen), Ford GT en de Alpine A110. Het is nog best lastig om retro-design goed toe te passen op een nieuwe auto, gezien de sterk afwijkende proporties van moderne auto’s. Met de Caselani Type-Ami is het echter perfect gelukt.
De basis is de Citroën Ami, een kleine auto, waarbij je je kunt afvragen of het wel echt een auto is. Zelfs in Verkeerspark Assen maak je er qua formaat en snelheid weinig indruk mee. Het is een zogenaamde quadricycle. Dat is een mooi woord voor een elektrische brommobiel. Een overdekte brommer dus, als je het echt pessimistisch bekijkt.
Het lijkt wel wat op de ribbelbus
De eerste serie zag eruit als een rijdende stoomcabine, maar Citroën heeft de auto met een paar details leuker weten te maken. Dat het nog veel leuker kan, bewijst Caselani wel met deze Typ-Ami. Dat is een Italiaanse carrosseriespecialist. Voor diverse Citroën-bedrijfswagens hebben ze een bodykit met koetswerkpanelen ontworpen, waardoor de auto in kwestie ineens lijkt op een moderne Citroën HY, de ribbelbus van weleer.
Kort door de bocht genomen, hebben ze dat nu ook gedaan voor de Citroën Ami. De Italianen noemen het de Caselani Type Ami. Het eindresultaat klopt helemaal. In plaats van een enigszins anonieme verschijning, is het nu een designstatement. De montage is vrij eenvoudig: je haalt de originele panelen eraf, zet de nieuwe erop en tada: je bent de hipste barista, barbier of biobierbrouwer van de Grachtengordel.
Topsnelheid van de Caselani Typ-Ami is nog altijd laag
Het is een typische stadsauto, want aan de techniek verandert niets. Dat betekent dat er ergens een elektromotortje aanwezig is die acht hele paardenkrachten kan opwekken. De maximumsnelheid is 45 km/u, toch 15 km/u sneller dan de meeste auto’s mogen op de meeste wegen in Amsterdam. Op een volle accu kun je 75 kilometer rijden. Maar als je in de stad woont is het wellicht een perfecte auto voor de ritjes binnen de bebouwde kom.
Lees ook: Is de Citroën Ami Buggy niet gewoon een opgewaardeerde scootmobiel?
Dan zijn we aanbeland bij het grootste nadeel van de Caselani Typ-Ami: de prijs. De bodykit alleen kost namelijk 5.000 euro, exclusief het voertuig zelf. Dan hebben we het alleen over de bodykit, niet over het totale voertuig. De Citroën Ami is er vanaf 8.048 euro. Dat betekent dat je voor een kant-en-klare uitvoering minimaal 13.000 euro kwijt bent Dat is veel geld voor een elektrische brommobiel, hoe leuk de Caselani Typ-Ami ook is.
Reacties