De Chevrolet Camaro is gefacelift en knijpt nu iets meer met z'n ogen. Maar dat is niet het belangrijkste nieuws uit de Chevy-stal.

Er is ook een nieuwe versie van de Camaro, die de klassieke performance-aanduiding Z/28 mag dragen. Net als het origineel uit 1967 gaan weggedrag en gewichtsbesparing in deze uitvoering boven pure pk's. Chevrolet noemt het 'de meest circuitwaardige Camaro ooit', en afgaand op de specificaties, geloven we dat graag.

De Z/28 gebruikt dezelfde 7,0-liter V8 als de Corvette Z06, die in deze configuratie 507 pk en 637 Nm uitbraakt. De carrosserie beschikt over een aerodynamicapakket voor bakken downforce, en is een flink stuk lichter dan andere Camaro's. Met de ultrasnelle supercharged ZL1 (588 pk) scheelt het 136 kilo. Het onderstel is dusdanig aangepast dat de auto op de skidpad maar liefst 1,05 G kan genereren. Keramische remmen zorgen voor gestoorde stopkracht. Er is alleen een handgeschakelde zesbak beschikbaar, en airconditioning wordt enkel als optie aangeboden.

Of deze brute circuit-Camaro ook naar Europa komt, moeten we nog maar even afwachten. Zo ja, dan zal ie in Nederland uiteraard een lieve duit gaan kosten.

Reacties