Een paar maanden geleden vielen we van onze stoel toen de Chevrolet Camaro ZL1 zomaar even in 7 minuten en 29,6 seconden over de Nordschleife knalde. Dat is sneller dan heel veel andere dingen, waaronder een Koenigsegg CCX en CCR. En dat voor een auto die in zijn thuisland slechts 57.500 schamele euro’s moet kosten.
Toen we zelf de gestoord snelle musclecar probeerden, kregen we een gelamineerd velletje met specificaties van Chevrolet. Daar stond onder andere op dat de ZL1 van 0 naar 96 km/u (60 mph) accelereert in 3,5 seconden. Dat ie een kwart mijl (402 meter) verslindt in 11,4 seconden bij een eindsnelheid van 204 km/u. Dat ie 1,02 g genereert in bochten. En dat ie vanaf 96 km/u slechts 30 meter nodig heeft om zichzelf stil te zetten. Maar één belangrijk feitje ontbrak nog: de topsnelheid.
Hoe hard kan de Chevrolet Camaro ZL1 nu echt?
Vandaag hebben we het antwoord gekregen: 318 km/u. Dat is al belachelijk snel, maar met de wind in de rug wist de supercharged LT4 V8 de ZL1 tot maar liefst 325,5 km/u te stuwen. Helaas telt dat niet, want om de top officieel vast te stellen, moest de Camaro de 12,3 kilometer lange testbaan in Papenburg (Duitsland) in beide richtingen rijden. Het gemiddelde telt, en dat was 318 km/u. Nog steeds niets om je voor te schamen hoor, Chevrolet.
Dus mocht je binnenkort een ZL1 op de boot naar Europa laten parkeren en in de tussentijd wat feitjes nodig hebben om je vrienden mee om de oren te slaan: alsjeblieft. Maar vraag ons niet om je de benodigde afgesloten weg te leveren (of de vereiste hoeveelheid moed) om de topsnelheid even aan te tikken. Dat mag je zelf regelen.
Reacties