
Een paar maanden geleden vielen we van onze stoel toen de Chevrolet Camaro ZL1 zomaar even in 7 minuten en 29,6 seconden over de Nordschleife knalde. Dat is sneller dan heel veel andere dingen, waaronder een Koenigsegg CCX en CCR. En dat voor een auto die in zijn thuisland slechts 57.500 schamele euro’s moet kosten.
Toen we zelf de gestoord snelle musclecar probeerden, kregen we een gelamineerd velletje met specificaties van Chevrolet. Daar stond onder andere op dat de ZL1 van 0 naar 96 km/u (60 mph) accelereert in 3,5 seconden. Dat ie een kwart mijl (402 meter) verslindt in 11,4 seconden bij een eindsnelheid van 204 km/u. Dat ie 1,02 g genereert in bochten. En dat ie vanaf 96 km/u slechts 30 meter nodig heeft om zichzelf stil te zetten. Maar één belangrijk feitje ontbrak nog: de topsnelheid.
Hoe hard kan de Chevrolet Camaro ZL1 nu echt?
Vandaag hebben we het antwoord gekregen: 318 km/u. Dat is al belachelijk snel, maar met de wind in de rug wist de supercharged LT4 V8 de ZL1 tot maar liefst 325,5 km/u te stuwen. Helaas telt dat niet, want om de top officieel vast te stellen, moest de Camaro de 12,3 kilometer lange testbaan in Papenburg (Duitsland) in beide richtingen rijden. Het gemiddelde telt, en dat was 318 km/u. Nog steeds niets om je voor te schamen hoor, Chevrolet.
Dus mocht je binnenkort een ZL1 op de boot naar Europa laten parkeren en in de tussentijd wat feitjes nodig hebben om je vrienden mee om de oren te slaan: alsjeblieft. Maar vraag ons niet om je de benodigde afgesloten weg te leveren (of de vereiste hoeveelheid moed) om de topsnelheid even aan te tikken. Dat mag je zelf regelen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze roestige Chevrolet Camaro is een van de laatste projectauto’s van Paul Walker

De Hennessey Exorcist Camaro ZL1 Final Edition wil nog één keer de Challenger Demon verslaan

Vond je de NASCAR tijdens Le Mans ook zo geweldig? Dan is deze Camaro ZL1 iets voor jou

Het einde van de V8-musclecar nadert: ook de Chevrolet Camaro is binnenkort dood

Jenson Button gaat met deze NASCAR Camaro meedoen aan de 24 uur van Le Mans

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Slimme kerel koopt auto met kapotte koppeling voor bodemprijs, repareert hem helemaal gratis

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

Deze auto is zo onveilig dat ie slechts nul sterren krijgt, NCAP adviseert om ‘niet te kopen

King of the Hill: de Chevrolet Corvette ZR1 is een briesend monster met 1.078 pk

Deze roestige Chevrolet Camaro is een van de laatste projectauto’s van Paul Walker

Kijk hoe deze Camaro ZL1 een kwartmijl aflegt

Video: Camaro ZL1’s rammen over de Ring

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

Je verwacht het niet, maar in dit land geldt een maximumsnelheid van 250 km/u

Dit gebeurt er als je 300 km/u rijdt met een auto die daar zeker niet voor gemaakt is

Waarom gaat de snelheidsmeter zoveel hoger dan de topsnelheid van de auto?

Dit is de step die vorige week met 112 km/u door Brussel de politie tegemoet reed

Bugatti Chiron op de Autobahn tikt 414 km/u aan

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
