
Je kent de Citroën C4 Cactus als een pretentieloos en koddig alternatief voor de kleine SUV’s die net iets te veel hun best doen stoer te zijn. De zogenoemde airbumps op de deuren waren een geinige toevoeging. Tenminste, tot de facelift. Toen zwakten alle kenmerkende elementen af en werd het meer een doorsnee hatchback. En snel zal hij helemaal niet meer bestaan.
Na de eerste generatie krijgt de Citroën C4 Cactus geen vervolg. ‘Wat we probeerden met de mid-life update was de geest van de auto in leven te houden, maar hem meer binnen het gamma te mengen’, zegt Xavier Peugeot (ja, dat is z’n echte naam), de productbaas bij Citroën tegen TopGear.
‘Op dit moment is deze auto ons aanbod binnen het C-segment. Onze volgende C-segmenter gaat de C4 Cactus vervangen. Dat is het einde van de Cactus. Voor de naam, dat weet ik nog niet, maar voor de auto wel’, vult meneer Peugeot aan. Het ooit zo vrolijke gebakje verdwijnt dus, al kan Citroën dus nog besluiten de naam te behouden. Citroën hintte eerder naar nieuwe achtervoegsel voor crossovers die geen ‘Aircross’ zijn.
Peugeot de Citroën-medewerker verzekert ons dat het vervolg wederom een brutaal apparaat zal zijn. ‘We hebben wat keuzes gemaakt die rijmen met waar Citroën voor staat,’ zegt hij, ‘De capaciteit om te durven, de capaciteit om grenzen te verleggen. Om auto’s te maken die niet conservatief zijn.’
‘Je kunt ons voor gek verklaren, maar ik verwacht niet dat mensen uitsluitend verliefd worden op de auto. Ik wil dat het grootste deel van de mensen het niet helemaal zeker weet. Citroën volgt nooit de consensus. Als je dit niveau van polarisatie wilt bereiken, moet je dingen anders willen doen. Als mensen zeggen ‘wat hebben ze nu weer gemaakt?’ dan is een Citroën succesvol’, sluit Xavier af.
Meer van TopGear


Citroën ë-C4 review: Niet de beste EV, maar dat heeft zo z’n charme

De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408

Citroën ë-C4 Shine

Citroën C4 is nieuw

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen
