
Je kent de Citroën C4 Cactus als een pretentieloos en koddig alternatief voor de kleine SUV’s die net iets te veel hun best doen stoer te zijn. De zogenoemde airbumps op de deuren waren een geinige toevoeging. Tenminste, tot de facelift. Toen zwakten alle kenmerkende elementen af en werd het meer een doorsnee hatchback. En snel zal hij helemaal niet meer bestaan.
Na de eerste generatie krijgt de Citroën C4 Cactus geen vervolg. ‘Wat we probeerden met de mid-life update was de geest van de auto in leven te houden, maar hem meer binnen het gamma te mengen’, zegt Xavier Peugeot (ja, dat is z’n echte naam), de productbaas bij Citroën tegen TopGear.
‘Op dit moment is deze auto ons aanbod binnen het C-segment. Onze volgende C-segmenter gaat de C4 Cactus vervangen. Dat is het einde van de Cactus. Voor de naam, dat weet ik nog niet, maar voor de auto wel’, vult meneer Peugeot aan. Het ooit zo vrolijke gebakje verdwijnt dus, al kan Citroën dus nog besluiten de naam te behouden. Citroën hintte eerder naar nieuwe achtervoegsel voor crossovers die geen ‘Aircross’ zijn.
Peugeot de Citroën-medewerker verzekert ons dat het vervolg wederom een brutaal apparaat zal zijn. ‘We hebben wat keuzes gemaakt die rijmen met waar Citroën voor staat,’ zegt hij, ‘De capaciteit om te durven, de capaciteit om grenzen te verleggen. Om auto’s te maken die niet conservatief zijn.’
‘Je kunt ons voor gek verklaren, maar ik verwacht niet dat mensen uitsluitend verliefd worden op de auto. Ik wil dat het grootste deel van de mensen het niet helemaal zeker weet. Citroën volgt nooit de consensus. Als je dit niveau van polarisatie wilt bereiken, moet je dingen anders willen doen. Als mensen zeggen ‘wat hebben ze nu weer gemaakt?’ dan is een Citroën succesvol’, sluit Xavier af.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Citroën ë-C4 review: Niet de beste EV, maar dat heeft zo z’n charme

De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408

Citroën ë-C4 Shine

Citroën C4 is nieuw

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
