
Je kent de Citroën C4 Cactus als een pretentieloos en koddig alternatief voor de kleine SUV’s die net iets te veel hun best doen stoer te zijn. De zogenoemde airbumps op de deuren waren een geinige toevoeging. Tenminste, tot de facelift. Toen zwakten alle kenmerkende elementen af en werd het meer een doorsnee hatchback. En snel zal hij helemaal niet meer bestaan.
Na de eerste generatie krijgt de Citroën C4 Cactus geen vervolg. ‘Wat we probeerden met de mid-life update was de geest van de auto in leven te houden, maar hem meer binnen het gamma te mengen’, zegt Xavier Peugeot (ja, dat is z’n echte naam), de productbaas bij Citroën tegen TopGear.
‘Op dit moment is deze auto ons aanbod binnen het C-segment. Onze volgende C-segmenter gaat de C4 Cactus vervangen. Dat is het einde van de Cactus. Voor de naam, dat weet ik nog niet, maar voor de auto wel’, vult meneer Peugeot aan. Het ooit zo vrolijke gebakje verdwijnt dus, al kan Citroën dus nog besluiten de naam te behouden. Citroën hintte eerder naar nieuwe achtervoegsel voor crossovers die geen ‘Aircross’ zijn.
Peugeot de Citroën-medewerker verzekert ons dat het vervolg wederom een brutaal apparaat zal zijn. ‘We hebben wat keuzes gemaakt die rijmen met waar Citroën voor staat,’ zegt hij, ‘De capaciteit om te durven, de capaciteit om grenzen te verleggen. Om auto’s te maken die niet conservatief zijn.’
‘Je kunt ons voor gek verklaren, maar ik verwacht niet dat mensen uitsluitend verliefd worden op de auto. Ik wil dat het grootste deel van de mensen het niet helemaal zeker weet. Citroën volgt nooit de consensus. Als je dit niveau van polarisatie wilt bereiken, moet je dingen anders willen doen. Als mensen zeggen ‘wat hebben ze nu weer gemaakt?’ dan is een Citroën succesvol’, sluit Xavier af.
Meer van TopGear


Citroën ë-C4 review: Niet de beste EV, maar dat heeft zo z’n charme

De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408

Citroën ë-C4 Shine

Citroën C4 is nieuw

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
