
Je kent de Citroën C4 Cactus als een pretentieloos en koddig alternatief voor de kleine SUV’s die net iets te veel hun best doen stoer te zijn. De zogenoemde airbumps op de deuren waren een geinige toevoeging. Tenminste, tot de facelift. Toen zwakten alle kenmerkende elementen af en werd het meer een doorsnee hatchback. En snel zal hij helemaal niet meer bestaan.
Na de eerste generatie krijgt de Citroën C4 Cactus geen vervolg. ‘Wat we probeerden met de mid-life update was de geest van de auto in leven te houden, maar hem meer binnen het gamma te mengen’, zegt Xavier Peugeot (ja, dat is z’n echte naam), de productbaas bij Citroën tegen TopGear.
‘Op dit moment is deze auto ons aanbod binnen het C-segment. Onze volgende C-segmenter gaat de C4 Cactus vervangen. Dat is het einde van de Cactus. Voor de naam, dat weet ik nog niet, maar voor de auto wel’, vult meneer Peugeot aan. Het ooit zo vrolijke gebakje verdwijnt dus, al kan Citroën dus nog besluiten de naam te behouden. Citroën hintte eerder naar nieuwe achtervoegsel voor crossovers die geen ‘Aircross’ zijn.
Peugeot de Citroën-medewerker verzekert ons dat het vervolg wederom een brutaal apparaat zal zijn. ‘We hebben wat keuzes gemaakt die rijmen met waar Citroën voor staat,’ zegt hij, ‘De capaciteit om te durven, de capaciteit om grenzen te verleggen. Om auto’s te maken die niet conservatief zijn.’
‘Je kunt ons voor gek verklaren, maar ik verwacht niet dat mensen uitsluitend verliefd worden op de auto. Ik wil dat het grootste deel van de mensen het niet helemaal zeker weet. Citroën volgt nooit de consensus. Als je dit niveau van polarisatie wilt bereiken, moet je dingen anders willen doen. Als mensen zeggen ‘wat hebben ze nu weer gemaakt?’ dan is een Citroën succesvol’, sluit Xavier af.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408

Citroën ë-C4 Shine

Citroën C4 is nieuw

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business

Citroën C4 Cactus Facelift: ultra comfortabel

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Citroën heeft het 100 jaar geprobeerd, maar vertrekt eindelijk uit dit land

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
