Wie zijn billen brandt, kan het best een Citroën C5 Aircross kopen. Want, zo belooft Citroën, hij is supercomfortabel. Dankzij, eh, de hardcore wereld van rallyrijden. De Citroën C5 Aircross was al eerder onthuld in Shanghai voor de Chinese markt. Maar voor de Qashqai-liefhebber die een keertje ‘buiten de deur wil eten’ en de Kadjar niets vindt, komt ie ook naar Nederland.

Aan weerskanten van de dempers zitten hydraulische stops die helpen met de compressie en decompressie. In normale-mensenwoorden: het comfort moet ongekend zijn. De gepatenteerde setup zorgt dat er (wederom: volgens Citroën) geen enkele sprake is van gestuiter bij grove oneffenheden in de weg. Deze kennis komt van rallyrijden, waar de weg meer wegheeft van het maanoppervlakte.

Waarom is dit goed nieuws?

Omdat zeer, zeer comfortabele SUV’s die gebouwd zijn voor echte mensen een welkome afwisseling zijn. Zijn er echt mensen die willen dat hun SUV sportief gedempt is? Daar koop je zo’n ding toch niet voor? De zogenoemde Progressive Hydraulic Cushions krijgen hulp van de Advanced Comfort Seats om het je zitvlees zo aangenaam mogelijk te maken.

Verdere specs?

De bagageruimte van de Citroën C5 Aircross meet 550 liter. Schuif je de bank naar voren, dan wordt dit 720 liter. Met vlakke zetels is dit 1.630 liter. Verder naar voren vind je het midden een 8-inch scherm waarmee je de meeste functies bedient. We kunnen zo snel geen analoge volumeknop ontdekken, helaas. Het instrumentarium meet 12,3 inch. Oh, en de gehele Citroën C5 Aircross is van bumper tot bumper 4,5 meter lang en de wielbasis is 2,73 meter. De SUV is 1,84 meter breed.

De instapper is een 1,2-liter benzinemotor met 130 pk en 230 Nm. De 1,6-liter benzinemotor produceert 180 pk en 250 Nm. Dieseltappers krijgen een anderhalveliter met 130 pk of een tweeliter met 180 pk. Volgend jaar komt een plug-in hybride. De eerste maand van volgend jaar komt de Citroën C5 Aircross naar Nederland. De prijzen volgen later.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)