
Citroën denkt weer eens net even verder en verzint de ultieme strandauto. Omdat ze geen Méhari’s meer kunnen bouwen – het ding voldoet al sinds 1843 niet meer aan de wettelijke eisen – komen de Fransen met de Cactus M Concept, een moderne interpretatie van een badkuip op wielen.
Dat klinkt denigrerend, maar zo bedoelen we het juist niet: we vinden de Cactus M een fantastisch idee. Hij heeft stoelen als wetsuits, geen achterdeuren – je passagiers zullen over de carrosserie moeten klimmen – en als je z’n dak eraf haalt, kun je het als tent gebruiken. Mooi toch?
Door allerlei handige montagetrucjes kun je zaken als surf- en wakeboards op de Cactus M monteren, en dankzij z’n lichte gewicht (delen van de carrosserie zijn van plastic) en z’n elektronische Grip Control kun je vervolgens zonder problemen over het strand ploeteren. Word je M vies van binnen? Geen probleem: haal de plugjes uit de vloer, pak je tuinslang en spuit ‘m schoon.
De Cactus M krijgt de sterkste motor uit de C4 Cactus mee: de 1,2-liter PureTech 110 driecilinder, goed voor (inderdaad) 110 pk. Hij is iets hoger op z'n pootjes gezet en staat op 19-inch velgen met bijzonder smalle banden, handig voor in mul zand. Hoewel er geen plannen voor bestaan, zou de stap naar productie niet heel groot zijn. Dus, Citroën, regel dat eens even. Van unieke, originele auto's als deze kunnen we geen genoeg krijgen.
Meer van TopGear


Citroën ë-C4 review: Niet de beste EV, maar dat heeft zo z’n charme

De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408

Citroën ë-C4 Shine

Citroën C4 is nieuw

Citroën C4 Cactus krijgt geen vervolg

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
