
Citroën denkt weer eens net even verder en verzint de ultieme strandauto. Omdat ze geen Méhari’s meer kunnen bouwen – het ding voldoet al sinds 1843 niet meer aan de wettelijke eisen – komen de Fransen met de Cactus M Concept, een moderne interpretatie van een badkuip op wielen.
Dat klinkt denigrerend, maar zo bedoelen we het juist niet: we vinden de Cactus M een fantastisch idee. Hij heeft stoelen als wetsuits, geen achterdeuren – je passagiers zullen over de carrosserie moeten klimmen – en als je z’n dak eraf haalt, kun je het als tent gebruiken. Mooi toch?
Door allerlei handige montagetrucjes kun je zaken als surf- en wakeboards op de Cactus M monteren, en dankzij z’n lichte gewicht (delen van de carrosserie zijn van plastic) en z’n elektronische Grip Control kun je vervolgens zonder problemen over het strand ploeteren. Word je M vies van binnen? Geen probleem: haal de plugjes uit de vloer, pak je tuinslang en spuit ‘m schoon.
De Cactus M krijgt de sterkste motor uit de C4 Cactus mee: de 1,2-liter PureTech 110 driecilinder, goed voor (inderdaad) 110 pk. Hij is iets hoger op z'n pootjes gezet en staat op 19-inch velgen met bijzonder smalle banden, handig voor in mul zand. Hoewel er geen plannen voor bestaan, zou de stap naar productie niet heel groot zijn. Dus, Citroën, regel dat eens even. Van unieke, originele auto's als deze kunnen we geen genoeg krijgen.
Meer van TopGear


Citroën ë-C4 review: Niet de beste EV, maar dat heeft zo z’n charme

De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408

Citroën ë-C4 Shine

Citroën C4 is nieuw

Citroën C4 Cactus krijgt geen vervolg

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’
