
Citroën denkt weer eens net even verder en verzint de ultieme strandauto. Omdat ze geen Méhari’s meer kunnen bouwen – het ding voldoet al sinds 1843 niet meer aan de wettelijke eisen – komen de Fransen met de Cactus M Concept, een moderne interpretatie van een badkuip op wielen.
Dat klinkt denigrerend, maar zo bedoelen we het juist niet: we vinden de Cactus M een fantastisch idee. Hij heeft stoelen als wetsuits, geen achterdeuren – je passagiers zullen over de carrosserie moeten klimmen – en als je z’n dak eraf haalt, kun je het als tent gebruiken. Mooi toch?
Door allerlei handige montagetrucjes kun je zaken als surf- en wakeboards op de Cactus M monteren, en dankzij z’n lichte gewicht (delen van de carrosserie zijn van plastic) en z’n elektronische Grip Control kun je vervolgens zonder problemen over het strand ploeteren. Word je M vies van binnen? Geen probleem: haal de plugjes uit de vloer, pak je tuinslang en spuit ‘m schoon.
De Cactus M krijgt de sterkste motor uit de C4 Cactus mee: de 1,2-liter PureTech 110 driecilinder, goed voor (inderdaad) 110 pk. Hij is iets hoger op z'n pootjes gezet en staat op 19-inch velgen met bijzonder smalle banden, handig voor in mul zand. Hoewel er geen plannen voor bestaan, zou de stap naar productie niet heel groot zijn. Dus, Citroën, regel dat eens even. Van unieke, originele auto's als deze kunnen we geen genoeg krijgen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Citroën ë-C4 review: Niet de beste EV, maar dat heeft zo z’n charme

De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408

Citroën ë-C4 Shine

Citroën C4 is nieuw

Citroën C4 Cactus krijgt geen vervolg

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)
