
Citroën flirtte al eerder met de terugkeer van de Méhari, maar gaat het nu ook echt doen – in vol-elektrische vorm nog wel!
De Méhari was, voor de net iets minder ingevoerden, een soort buggy op Lelijke Eend-basis: een autootje ontdaan van elke pretentie, een soort open zeepbox op wielen, bedoeld om mensen en surfboards en picknickmanden en andere strandspullen zo vlot mogelijk naar de zee te krijgen. Een cult-autootje, hippieding zo je wilt, maakt niet uit: hij was razend populair op plekken waar de zon schijnt en het strand lonkt. En hij komt terug!
Hij is gebaseerd op de C4 Cactus, maar dan op z'n allervolledigst opengezaagd: rolbeugels beschermen de inzittenden bij een onvoorziene koprol in de duinen, al lijkt ons dit niet direct 5-sterren Euro-NCAP-materiaal. Maakt ook niet uit: dit is geen ding om eindeloos mee op reis te gaan of woon/werk-kilometers te vreten, dit is een auto die perfect tot zijn recht komt aan de Cote d'Azur of vergelijkbare plekken, en nergens anders. Het matige nieuws: sorry, maar hij komt voorlopig ook alleen in Frankrijk op de markt.
Omdat hij toch niet zulke grote afstanden hoeft te overbruggen, is de e-Méhari volledig elektrisch. Hij heeft een actieradius van 200 kilometer en een topsnelheid van 110 km/u – maar harder wil je toch niet in zo'n apparaat.
De winter moet nog komen, maar wij kunnen eerlijk gezegd niet wachten om drie vrienden en vriendinnen in de e-Méhari te proppen en verschrikkelijk naar Zandvoort, Bloemendaal of Scheveningen te tuffen. Waar blijft die zomer?
Meer van TopGear


Citroën ë-C4 review: Niet de beste EV, maar dat heeft zo z’n charme

De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408

Citroën ë-C4 Shine

Citroën C4 is nieuw

Citroën C4 Cactus krijgt geen vervolg

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze zomer gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn – zo hard mag je
