
Citroën flirtte al eerder met de terugkeer van de Méhari, maar gaat het nu ook echt doen – in vol-elektrische vorm nog wel!
De Méhari was, voor de net iets minder ingevoerden, een soort buggy op Lelijke Eend-basis: een autootje ontdaan van elke pretentie, een soort open zeepbox op wielen, bedoeld om mensen en surfboards en picknickmanden en andere strandspullen zo vlot mogelijk naar de zee te krijgen. Een cult-autootje, hippieding zo je wilt, maakt niet uit: hij was razend populair op plekken waar de zon schijnt en het strand lonkt. En hij komt terug!
Hij is gebaseerd op de C4 Cactus, maar dan op z'n allervolledigst opengezaagd: rolbeugels beschermen de inzittenden bij een onvoorziene koprol in de duinen, al lijkt ons dit niet direct 5-sterren Euro-NCAP-materiaal. Maakt ook niet uit: dit is geen ding om eindeloos mee op reis te gaan of woon/werk-kilometers te vreten, dit is een auto die perfect tot zijn recht komt aan de Cote d'Azur of vergelijkbare plekken, en nergens anders. Het matige nieuws: sorry, maar hij komt voorlopig ook alleen in Frankrijk op de markt.
Omdat hij toch niet zulke grote afstanden hoeft te overbruggen, is de e-Méhari volledig elektrisch. Hij heeft een actieradius van 200 kilometer en een topsnelheid van 110 km/u – maar harder wil je toch niet in zo'n apparaat.
De winter moet nog komen, maar wij kunnen eerlijk gezegd niet wachten om drie vrienden en vriendinnen in de e-Méhari te proppen en verschrikkelijk naar Zandvoort, Bloemendaal of Scheveningen te tuffen. Waar blijft die zomer?
Meer van TopGear


Citroën ë-C4 review: Niet de beste EV, maar dat heeft zo z’n charme

De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408

Citroën ë-C4 Shine

Citroën C4 is nieuw

Citroën C4 Cactus krijgt geen vervolg

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’
