
Citroën flirtte al eerder met de terugkeer van de Méhari, maar gaat het nu ook echt doen – in vol-elektrische vorm nog wel!
De Méhari was, voor de net iets minder ingevoerden, een soort buggy op Lelijke Eend-basis: een autootje ontdaan van elke pretentie, een soort open zeepbox op wielen, bedoeld om mensen en surfboards en picknickmanden en andere strandspullen zo vlot mogelijk naar de zee te krijgen. Een cult-autootje, hippieding zo je wilt, maakt niet uit: hij was razend populair op plekken waar de zon schijnt en het strand lonkt. En hij komt terug!
Hij is gebaseerd op de C4 Cactus, maar dan op z'n allervolledigst opengezaagd: rolbeugels beschermen de inzittenden bij een onvoorziene koprol in de duinen, al lijkt ons dit niet direct 5-sterren Euro-NCAP-materiaal. Maakt ook niet uit: dit is geen ding om eindeloos mee op reis te gaan of woon/werk-kilometers te vreten, dit is een auto die perfect tot zijn recht komt aan de Cote d'Azur of vergelijkbare plekken, en nergens anders. Het matige nieuws: sorry, maar hij komt voorlopig ook alleen in Frankrijk op de markt.
Omdat hij toch niet zulke grote afstanden hoeft te overbruggen, is de e-Méhari volledig elektrisch. Hij heeft een actieradius van 200 kilometer en een topsnelheid van 110 km/u – maar harder wil je toch niet in zo'n apparaat.
De winter moet nog komen, maar wij kunnen eerlijk gezegd niet wachten om drie vrienden en vriendinnen in de e-Méhari te proppen en verschrikkelijk naar Zandvoort, Bloemendaal of Scheveningen te tuffen. Waar blijft die zomer?
Meer van TopGear


Citroën ë-C4 review: Niet de beste EV, maar dat heeft zo z’n charme

De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408

Citroën ë-C4 Shine

Citroën C4 is nieuw

Citroën C4 Cactus krijgt geen vervolg

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland
