Slecht nieuws voor Citroën. En we zeggen gelijk: dit is iets waar Citroën eigenlijk niet eens zoveel aan kan doen. Het merk moet een enorme hoop auto’s terugroepen met een bepaald type airbag. Vorige week overleed een vrouw na een ongeluk met een C3. Volgens experts was de doodsoorzaak de verwondingen die ze opliep door de airbags. Nu moet Citroën een enorme terugroepactie op touw zetten.

Citroën is zelf geen fabrikant van airbags. Die worden ingekocht. Een van de grotere leveranciers vroeger was Takata. Dat was een Japanse toeleverancier. Ja, inderdaad: was. Het probleem met de airbags was dat ze op verkeerde wijze ontploffen en als dat gebeurde, konden de bestuurders verwondingen oplopen door diverse onderdelen (zoals delen metaal) die dan in het interieur vlogen. Die verwondingen kunnen dus mogelijk erger zijn dan de verwondingen van de crash.

Heel erg veel auto’s hadden deze airbags

Dankzij dit hele debacle is Takata failliet gegaan. Takata was echt een waanzinnig groot bedrijf dat niet alleen leverde aan veel Japanse merken, maar ook Europese en Amerikaanse. Takata moest enorme veel schadevergoeding en betalen en terugroepacties organiseren. Het ging vervolgens logischerwijs failliet omdat fabrikanten toch liever met een andere leverancier in zee gingen. Goh.

Citroen DS3 modellen
De DS3 in kwestie

Volgens de website airbag injuries zijn er 28 mensen overleden aan de gevolgen van een slechte airbag. Het aantal verwondingen staat ongeveer op 400. Om hoeveel crashes het is gegaan en hoeveel mensen er wel goed van af zijn gekomen, is niet bekend. Wel dat er meer dan 100 miljoen airbags zijn afgeleverd die mogelijk fout zijn.

Voor deze modellen heeft Citroën en terugroepactie

Niet alle modellen. Het gaat om twee modellen. Ten eerste is daar de tweede generatie van de Citroën C3, die het merk produceerde van 2009 tot en met 2016. De andere auto is de Citroën DS 3. Die is van 2009 tot 2016 als Citroën DS 3 verkocht en van 2016 tot en met 2019 als DS 3. Je kunt op de website van Citroën bekijken of jouw model in aanmerking komt voor kwaliteitsverbeteringen. Het is niet van belang of je de auto bij de Citroën-dealer in onderhoud hebt of dat je hem daar gekocht hebt.

Lees ook: Klein probleempje bij 1,7 miljoen Honda’s: ze sturen niet zo goed

Moet je nu ineens heel erg bang zijn in je Citroën? Dat valt op zich wel mee. Het lijkt in dit geval voornamelijk om aansprakelijkheid te gaan. Er zijn vaker dergelijke situaties geweest waarbij een minimale fout ervoor kan zorgen dat er mogelijk iets gebeurt met mogelijk een foute afloop. Denk aan de Firestone-banden onder Ford Explorers, vloermatten bij de Toyota Prius die onder het rempedaal kwamen te zitten of Audi’s met een overenthousiaste startmotor.

17 reacties op “Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen”

  1. Het is gewoon schandalig dat Citroën hier niks verder mee doet. Laten ze meerdere garages inschakelen die ook Citroën verkopen om de airbags te vervangen. Als je met Citroën belt kom je in de wacht ruim meer als een half uur en dan nog niet aan de beurt. Eigenlijk moeten de mensen geen Citroën meer kopen zolang Citroën niet normaal de klachten af handeld.
    Wij hebben vakantie geboekt in de Eifel op 29 juni dus dat gaat niet door wie vergoed deze kosten hier wordt verder niet over nagedacht we zijn wel de kosten kwijt voor huur van de appartement. We moeten fietsen mee maar kunnen de auto met trekhaak dus niet gebruiken. Geïnformeerd fiets huren in de eifel is ook geen optie ruim 600 euro voor 2 week.

  2. Ik kocht in april een C3 II (tweede fase) uit 2011. Op de kentekenpapieren stond vermeld dat er een terugroepactie is op deze auto. Het is een tijd geleden ook in het nieuws geweest. Ik wist ervan, maar de verkoper vertelde dat pas toen ik al tot de koop was overgegaan. Ik maakte dus zsm een afspraak bijde Citroën dealer, en hoopte maar dat ik geen ongeluk zou krijgen. Dat ging nog twee keer fout, met een afspraak maken, Citroën had de airbag ter vervanging nog niet in huis, maar na twee weken had ik dan toch een nieuwe passagiersairbag. Vervangend vervoer: een leenfiets.
    Deze auto, de mijne in kwestie, heeft 14 jaar met de Takata airbag rondgereden.
    Nu moet opeens iedereen zijn automlaten staan? Er zijn 100 automerken met deze Takata’s aan boord. Ja, het is een potentieel gevaar. Ja, Takata heeft een wanproduct geleverd, maar hoezo mag nu opeens niemand verder rijden? Dit probleem bestaat al sinds 2010 voor de C3. En ja Stellantis moet nu de kosten dragen, wat ze wel kunnen,ze hebben genoegaan die auto’s verdiend in de tussenliggende tijd, maar wat ze niet kunnen is snel al die foutieve airbags vervangen.

  3. Wij hebben een Citroën DS3 uit 2014, nieuw gekocht, inmiddels 283.000 km mee gereden, kennelijk dus met dit potentiële gevaar met die ondeugdelijke airbags…. Vandaag bij mijn Citroën dealer geweest, die hebben nog geen airbags, geen idee wanneer ze die krijgen, er is geen vervangend vervoer, niet handig als je voor je werk afhangt van je auto. Eigenaar dealer garage liet me 5 facturen zien van in totaal 148.000 euro dat ze al hebben moeten voorschieten voor het zelf bij Citroën importeur inkopen van airbags waar ze na afloop van deze terugroep actie nog moeten proberen dat geld bij Stellantis terug te krijgen….bizar! Ook veel onduidelijkheid over dat ongeluk in Frankrijk, mijn dealer heeft tevergeefs geprobeerd daar bewijsmateriaal van op te vragen maar dat wordt niet gegeven. Dealer geeft aan, gewoon doorrijden met de auto maar ja, je gaat toch twijfelen i.v.m. aansprakelijkheid bij een mogelijke aanrijding, ben je dan nog wel verzekert? Verdere berichtgeving vandaag was dat het waarschijnlijk ook om auto’s van Peugeot, Opel, fiat en nog andere merken gaat die onder Stellantis vallen. Dan praat je opeens over vele honderduizenden auto’s……En hoe kan het zijn dat ze hier pas naar zoveel jaar achter komen? Na het spreken met mijn dealer ook de ‘klantenservice’ van Stellantis gebeld, werd in de wacht gezet, waren 31 wachtenden voor mij. Dat kan natuurlijk maar na 58 minuten wachten….!! werd er nog steeds gezegd dat er 31 wachtenden voor mij waren, hoe dan? Ik kreeg eerlijk gezegd het gevoel dat dit niet kon kloppen. Al met al zeer slechte reclame voor Stellantis en heb ook te doen met de Citroën dealers die natuurlijk zelf te goeder trouw hebben gehandeld bij de verkoop van deze auto’s. Wordt vervolgd…..

    • Ze zijn er niet pas nu achter. Het hele gebeuren is in de doofpot gestopt. Er is een leuke docu op YouTube over de Takata airbags.
      Belachelijk dat de overheid en rdw niet ingrijpen. Niet alleen de c3 en DS3 rijden met deze airbags rond. Er zijn heel veel merken die hiermee rondrijden.
      En waren 2 grote leveranciers van airbags. Takata en Autoliv.
      Takata wist zelf ook van de problemen, maar deed er bewust niets mee. Er kwamen mensen te overlijden bij kleine ongevallen waarbij metaaldelen van de airbag behuizing door de auto kunnen vliegen.

  4. Vandaag contact gehad met Wassink autogroep in Arnhem. Ook zij geven het advies om gewoon door te rijden.

    Stellantis customer service adviseert juist om absoluut niet meer met de auto te rijden, maar hoe je dan op je werk komt weten ze ook niet. De eerste maand is er in elk geval geen capaciteit voor vervanging van de airbag en vervangend vervoer bieden ze niet aan.

    Oftewel: de veiligheid van klanten maakt Stellantis niets uit, als ze maar juridisch ingedekt zijn.

    • Reparatie kan pas 17 juli. Dat snap ik nog wel.
      Maar vervolgens liegt Nefkens Eindhoven gewoon dat ze geen leenauto’s hebben. Waarom weet ik dat?
      Voor ik naar binnen ging sprak ik kort met een andere klant en die vertelde, staande bij een Citroën, dat hij die auto te leen had gekregen. In mijn boosheid vergat ik dat in de discussie te zeggen. Had waarschijnlijk niks uitgemaakt, want Nefkens Eindhoven wil natuurlijk hun leenauto geen maand kwijt zijn. Maar Citroën heeft 14 jaar lang niks met de wetenschap gedaan dat deze airbag gevaarlijk is.
      De receptionist gaf me het advies er gewoon mee door te rijden. Alsof het een kleine lekkage betreft. Als de airbag ploft kan dat dodelijk zijn! Toen ik hem vroeg zijn advies op schrift te stellen trok hij snel zijn keutel in.

  5. De citroën centrale gebeld, die weten nog helemaal van niks 😉 een beetje apart natuurlijk. Kunnen jullie onderzoek doen wat er bij citroën aan de hand is 😉. Mijn kenteken is JB-497J DS3 2016

Laat een antwoord achter aan John van Helvert Reactie annuleren

(verplicht)