Dacia Sandero: 1e rij-indruk

Goed nieuws! TopGear reed zojuist met de nieuwe Dacia Sandero. In het volgende nummer lees je het volledige verslag, hier vast de highlights.

Testobject: Dacia Sandero
Uitvoering: TCe 90 Lauréate
Locatie: Málaga, Spanje
Weersomstandigheden: licht bewolkt, graadje of 18

Wat reden we?
Het nieuwe autootje dat de harten van zegelplakkers in het hele land moet gaan winnen, de Dacia Sandero.

Beviel het?
We zouden bijna zeggen: hoe zou het niet kunnen bevallen? Een hatchback van formaat met hetzelfde gretige driecilindertje als de nieuwe Renault Clio, alleen de broodnodige accessoires aan boord, en dat alles voor de prijs van een pak ballerina-doekjes. Alleen klopt dat laatste niet helemaal, waarover zo meer.

Nog bijzonderheden?
De nieuwe Sandero is op vele vlakken verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, waaronder ruimte, geluidsisolatie, (voetgangers)veiligheid en uitrusting. Zo is stuurbekrachtiging nu standaard, net als esp en Isofix-kinderzitjesbevestiging, en staan er zelfs navigatie en cruisecontrole op de optielijst.

Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
Nou, daar wringt de schoen dus een klein beetje. De Sandero mag dan een stuk volwassener geworden zijn, hij is hierdoor ook een slag duurder dan z’n voorganger, met een Nederlandse vanafprijs van 10.990 euro. Dat is nog altijd niet veel, maar een bijzonder scherpe aanbieding is het niet meer. Volgens Dacia zullen de meeste kopers bovendien kiezen voor de stoerder ogende Stepway, en die kost maar liefst 13.990 euro. Oftewel, meer dan een VW Polo. Vanaf 10 december staat de nieuwe Sandero bij de dealer, de Stepway volgt in februari.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
De Sandero is een heerlijk eerlijk autootje. We stellen z’n eenvoud, comfortabele onderstel en simpele bediening op prijs (andere navigatiesystemen kunnen hier een voorbeeld aan nemen). Maar trapt Dacia niet in dezelfde val als Skoda door haar producten langzaam maar zeker hoger in de markt te zetten, en zo een gat aan de onderkant te laten vallen? We zullen zien.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws