Het valt nu mee, want vakantietijd, maar we wedden dat jij zeker tig keer per week denkt: ik wou dat die truck een beetje dóórreed. Nou, daar zul je bij deze jongen geen last van hebben. Die rijdt je namelijk altijd en overal het snot voor de ogen. Net als dit VW Polootje trouwens. Zet die samen op een Finse bosweg, mét jumps, en je krijgt dit. Dakar-truck versus Polo, een waar duel der giganten.
Het zijn dan ook niet zomaar een truck en zomaar een Polootje. Om met de laatste te beginnen: dat is de 318 pk sterke Volkswagen Polo R WRC, onder meer drievoudig winnaar van de Rally van Finland. Achter het stuur de immens bekwame Jari-Matti Latvala. Niet geheel toevallig (of juist wel, wie zal het zeggen) óók drie keer winnaar van de Rally van Finland. Ja, twee keer in deze auto, maar ook een keer in een Ford Focus. Hij won trouwens in totaal 16 WRC-Rally’s, dus de beste man kan een beetje sturen.
De desbetreffende onderhavige truck in kwestie is ook niet de eerste de beste. Het gaat om de Kamaz 4326, bijna 1.000 pk sterk. Hij won de Dakar Rally afgelopen jaar, evenals een paar handenvol andere. Hij heeft wellicht een tikje meer vermogen dan de Polo, maar hij weegt dan ook een klein beetje meer. 10.200 kilo in totaal, om precies te zijn. De truck rijdt op diesel, maar zijn motor is ietsje groter uitgevallen dan het 1.6’je van de Polo: 16,2 liter, namelijk. Het spreekt dan ook voor zich dat je daar niet elke willekeurige trucker mee aan de gang kunt zetten. De keus viel dan ook op Ayrat Mardeev, de Russische winnaar van de Dakar Rally 2015. Het is ‘zijn’ auto, tenslotte.
Dakar-truck versus Polo: waar moet dat heen?
Zoals zo vaak is ook hier de reis belangrijker dan de bestemming. Hij voert over smalle bospaadjes door Finse bossen, met hier en daar een stevige hobbel. Wel eens tien ton aan racetruck door de lucht zien vliegen? Dan kun je hier je hart ophalen.
(video via RedBull.com)
Marco heeft op 17 augustus 2016 geschreven:
Sorry, maar het was niet de Kamaz die dit jaar de Dakar won maar “onze eigen” Gerard de Rooy met zijn Iveco Strator.
TopGear Nederland heeft op 18 augustus 2016 geschreven:
Klopt! Daarom staat er ook ‘afgelopen jaar’, want in 2015 was het deze Kamaz die als eerste finishte. 😉