
Oei, dat ziet er weer lekker fris uit. De BMW M5-facelift is hier, en hij neemt gelijk de vernieuwde M5 Competition mee. Ze blijven even krachtig als voorheen, maar onderhuids veranderde BMW genoeg zaken om de bloedsnelle sedan nog net iets scherper te maken. Te beginnen bij de nieuwe dempers. BMW zegt dat de M5 profiteert van de ervaring en kennis van de nieuwe M8 Competition Gran Coupe.
In de Sport-modus zou er minder beweging zijn in de carrosserie voor een betere interactie tussen de bestuurder en de weg. Je kunt het vertalen als directer en stabieler. In Sport+ zou de auto nog beter het circuit en ander gladgestreken asfalt verorberen. Een mooie reden om met je sedan van bijna twee ton het circuit op te zoeken: om het onderstel te testen. En dan het liefst in de driftmodus.
De BMW M5 Competition staat 7 millimeter dichter bij het asfalt. Optioneel kun je van M Performance zelfs een schroefset bestellen waarmee je de rijhoogte met nog eens 5 tot 20 millimeter kunt verkleinen. Voor de Competition monteert het merk bij de BMW M5-facelift tevens nieuwe en sterkere motorsteunen.
Specificaties BMW M5-facelift
De auto’s krijgen dezelfde 4,4-liter V8 met 600 pk of 625 pk en in beide gevallen 750 Nm. De reguliere M5 schiet in 3,4 seconden naar de 100 en in 11,1 naar 200 km/u. De BMW M5 Competition noteert een 0-100-tijd van 3,3 seconden en een 0-200-tijd van 10,8 seconden. De topsnelheid is 250 km/u of 305 km/u met het optionele M Drivers-pakket.
Het vermogen gaat via een achttraps automaat naar alle wielen, met een lichte voorkeur voor de achterwielen. Op de achteras vind je het M-differentieel en in de M Dynamic Mode gaat al het vermogen naar achteren. Volgens BMW is dit om de ’traditionele BMW M5 achterwielaangedreven ervaring’ te bieden. Niet dat er een excuus nodig was.
Daarnaast zijn er een hoop M-badges, een M-uitlaat en voor de Competition zwarte nieren. Op de optielijst staan nieuwe wielen en het centrale display binnenin is gegroeid naar 12,3 inch. De prijzen beginnen bij 157.743 euro voor de BMW M5-facelift en 167.302 euro voor de Competition. Dat is uiteraard zonder opties.
Meer van TopGear


Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

BMW M5 CS: schakelflippers voor blinden?

BMW M5 CS is de krachtigste productieauto van M

G-Power G5M Hurricane RR is een BMW M5 met 900 pk

BMW M5 drift door Rome voor MI7
GP Infinitas Hurricane 2 moet 400 km/u halen

Alternatieven voor de BMW M5 Competition

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Hoe kunnen zoveel mensen zo’n dure nieuwe auto betalen? Dit zijn de verschillende opties

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’
