BMW M5 CS: schakelflippers voor blinden?

Of voor mensen die het verschil tussen links en rechts niet weten

Foto('s): BMWFlippers op achterkant van het stuur op de BMW M5 CS
Foto('s): Marc Rutten (@shmarc150)Flippers op achterkant van het stuur op de BMW M5 CS
Foto('s): Marc Rutten (@shmarc150)Flippers op achterkant van het stuur op de BMW M5 CS
Foto('s): BMWStuur van BMW M5 CS met M-knop
Foto('s): BMWInterieur van BMW M5 CS 2021
Foto('s): BMWBMW M5 CS 2021
Foto('s): BMWBMW M5 CS 2021
Flippers op achterkant van het stuur op de BMW M5 CS
Flippers op achterkant van het stuur op de BMW M5 CS
Flippers op achterkant van het stuur op de BMW M5 CS
Stuur van BMW M5 CS met M-knop
Interieur van BMW M5 CS 2021
BMW M5 CS 2021
BMW M5 CS 2021

De nieuwe BMW M5 CS is de ‘reply to all’ van de auto’s. Er lijken niet echt keuzes te zijn gemaakt in het ontwerpproces. Goudkleurige grille? Prima. Gele verlichting? Doe maar. Nürburgring-borduursel op de hoofdsteunen? Joe. Rode accenten voor het interieur? Knal er maar bij. De BMW M-kleuren voor de stiksels dan ook? Gooi er maar op. Goed, de krachtigste BMW ooit gemaakt mág ook wel uitgesproken en extreem zijn. Maar bij één designfeature zetten we echt onze vraagtekens.

We zagen al op de persfoto (nummer 1 in de galerij) dat de achterkant van de schakelflipper eruitziet als de zool van een hippe hardloopschoon. Kun je iets van vinden, maar het past wel redelijk bij de rest van het interieur. Waar BMW geen foto van publiceerde, was de flipper aan de andere kant. Marc Rutten, de business manager van Shmee150, ontdekte de bijzondere feature. De flipper rechts heeft geen putjes, maar puntjes.

Dat is toch gek. Want waarom zou je een voelbare indicatie inbouwen in de schakelflippers? Voor slechtzienden? Nee, dat zou nergens op slaan. Niet alleen mogen die waarschijnlijk niet rijden, zij weten net als iedereen dat rechts een versnelling omhoog is en links een versnelling omlaag. Er is geen enkele aanwijsbare reden waarom je links en rechts verschillende patroontjes op de schakelflippers zou moeten toepassen. Laten we het houden op een designfeature, maar wel een twijfelachtige.

Reacties
  1. Kevin zegt op 1 februari 2021 om 08:37:

    Welke prutser heeft dit artikel geschreven 😛 elke nitwit kan toch bedenken waarom ze fysiek voelbaar verschil in de linker en de rechteflipper willen hebben?

  2. Ronald zegt op 30 januari 2021 om 10:07:

    Vervelen jullie je? Wat een non detail. Weer even strak in de race komen jongens.

  3. Man zegt op 30 januari 2021 om 00:30:

    Man man man Jeffrey…
    Owja en ” De flipper rechts heeft geen putjes, maar puntjes”

    • Man zegt op 30 januari 2021 om 00:36:

      Lijkt me best handig als je hard gaat en je stuur gedraaid is

  4. Jeffrey zegt op 29 januari 2021 om 23:28:

    Waarom schakel je in een bocht dat doe je er voor en niet tijdens nou snap ik dat zoveel van die loser van de weg afschieten. Als je niet in een auto kan rijden rijd er altijd nog wel een taxi bus of trein

  5. Rapper Sjors zegt op 29 januari 2021 om 19:02:

    Wat een dom artikel zeg, denk eerst eens na voordat je zo’n stuk schrijft.

  6. Maxim vds zegt op 29 januari 2021 om 15:30:

    Mijn mercedes E220D van 2017 heeft op de peddels ook een bol rechts (opschakelen) en een put links (terugschakelen).
    Lijkt me idd om bij scherpe bochten jezelf niet te vergissen – misschien zelfs wettelijk verplicht ergens in een of andere obscure EU richtlijn?

  7. thomas zegt op 29 januari 2021 om 13:32:

    Wat Joop zegt. Alleen met 200+kmh stuur je niet heel scherp. Het gaat meer om de haarspeldbochten omhoog waarbij je veel terug en op moet schakelen, ook in de bocht.

  8. Joop zegt op 28 januari 2021 om 22:35:

    Daar de flippers meedraaien met het stuur tijdens het nemen van bochten, komt het wel eens voor dat links rechts wordt en omgekeerd. Wanneer men vervolgens een schakelmanoeuvre beoogt, heeft men een extra indicatie in het op- of terugschakelen. Wel handig als je met 200+ km/u een rotonde nadert…

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken