
VW leed aan het equivalent van het ‘lastige tweede album’-syndroom toen het in 1983 met een opvolger moest komen voor de oorspronkelijke Golf GTI. Het duurde uiteindelijk zelfs tot de vijfde generatie, ruim een decennium, voor ze weer iets op de weg wisten te zetten dat – bijna – zo spectaculair was als het gevierde origineel.
Aan de basis van de transformatie tot Volkswagen Golf V GTI lag een nieuw onderstel dat de starre achteras van z’n voorganger verving, en een opvallend karaktervolle, geblazen 2,0-liter TSI-motor met 200 pk. VW begon in deze periode ook met DSG, een slimme digitale transmissie die prima functioneerde, al was zelf schakelen nog altijd leuker.
De Golf was met het stijgen der jaren behoorlijk wat gegroeid, en de vijfde generatie was wel een beetje heel fors. Maar ook was het een auto die bewoog in veel goed ontworpen harmonie, en die het onverwacht goed deed op het circuit. Mooi gebalanceerd, uitstekend uitgevoerd. Je hebt de Volkswagen Golf V GTI als drie- en vijfdeurs.
Als je op zoek gaat naar een Volkswagen Golf V GTI dan heb je een hoop keus. Misschien iets té veel. De prijzen lopen ook enorm uiteen. Je hebt al een GTI’tje vanaf 4.000 euro, maar dat durven we niemand aan te bevelen. Laat alles met foute velgen en ledjes op vreemde plekken links liggen. Voor 15.000 euro zou je een subliem exemplaar moeten kunnen vinden.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Heetste 11: Renault Clio 182 Trophy

De Heetste 11: Renault 5 Turbo 2

De Heetste 11: Honda Civic Type R

De Heetste 11: Renault Mégane R26.R

De Heetste 11: Ford Focus RS

De heetste 11: Lancia Delta Integrale EVO 2

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden

Voel je maar oud: De Volkswagen Golf 5 werd alweer 20 jaar geleden geïntroduceerd

Volkswagen Golf GTI-rijder heeft belachelijk veel geluk op de Nürburgring

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper
