VW leed aan het equivalent van het ‘lastige tweede album’-syndroom toen het in 1983 met een opvolger moest komen voor de oorspronkelijke Golf GTI. Het duurde uiteindelijk zelfs tot de vijfde generatie, ruim een decennium, voor ze weer iets op de weg wisten te zetten dat – bijna – zo spectaculair was als het gevierde origineel.
Aan de basis van de transformatie tot Volkswagen Golf V GTI lag een nieuw onderstel dat de starre achteras van z’n voorganger verving, en een opvallend karaktervolle, geblazen 2,0-liter TSI-motor met 200 pk. VW begon in deze periode ook met DSG, een slimme digitale transmissie die prima functioneerde, al was zelf schakelen nog altijd leuker.
De Golf was met het stijgen der jaren behoorlijk wat gegroeid, en de vijfde generatie was wel een beetje heel fors. Maar ook was het een auto die bewoog in veel goed ontworpen harmonie, en die het onverwacht goed deed op het circuit. Mooi gebalanceerd, uitstekend uitgevoerd. Je hebt de Volkswagen Golf V GTI als drie- en vijfdeurs.
Als je op zoek gaat naar een Volkswagen Golf V GTI dan heb je een hoop keus. Misschien iets té veel. De prijzen lopen ook enorm uiteen. Je hebt al een GTI’tje vanaf 4.000 euro, maar dat durven we niemand aan te bevelen. Laat alles met foute velgen en ledjes op vreemde plekken links liggen. Voor 15.000 euro zou je een subliem exemplaar moeten kunnen vinden.
Reacties