
VW leed aan het equivalent van het ‘lastige tweede album’-syndroom toen het in 1983 met een opvolger moest komen voor de oorspronkelijke Golf GTI. Het duurde uiteindelijk zelfs tot de vijfde generatie, ruim een decennium, voor ze weer iets op de weg wisten te zetten dat – bijna – zo spectaculair was als het gevierde origineel.
Aan de basis van de transformatie tot Volkswagen Golf V GTI lag een nieuw onderstel dat de starre achteras van z’n voorganger verving, en een opvallend karaktervolle, geblazen 2,0-liter TSI-motor met 200 pk. VW begon in deze periode ook met DSG, een slimme digitale transmissie die prima functioneerde, al was zelf schakelen nog altijd leuker.
De Golf was met het stijgen der jaren behoorlijk wat gegroeid, en de vijfde generatie was wel een beetje heel fors. Maar ook was het een auto die bewoog in veel goed ontworpen harmonie, en die het onverwacht goed deed op het circuit. Mooi gebalanceerd, uitstekend uitgevoerd. Je hebt de Volkswagen Golf V GTI als drie- en vijfdeurs.
Als je op zoek gaat naar een Volkswagen Golf V GTI dan heb je een hoop keus. Misschien iets té veel. De prijzen lopen ook enorm uiteen. Je hebt al een GTI’tje vanaf 4.000 euro, maar dat durven we niemand aan te bevelen. Laat alles met foute velgen en ledjes op vreemde plekken links liggen. Voor 15.000 euro zou je een subliem exemplaar moeten kunnen vinden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

De Heetste 11: Renault Clio 182 Trophy

De Heetste 11: Renault 5 Turbo 2

De Heetste 11: Honda Civic Type R

De Heetste 11: Renault Mégane R26.R

De Heetste 11: Ford Focus RS

De heetste 11: Lancia Delta Integrale EVO 2

Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden

Voel je maar oud: De Volkswagen Golf 5 werd alweer 20 jaar geleden geïntroduceerd

Volkswagen Golf GTI-rijder heeft belachelijk veel geluk op de Nürburgring

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

VW Golf GTI W12 is een vergeten concept

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij
