De nieuwe Volkswagen Golf in 8 feiten

De achtste generatie van de Golf is zeer intelligent

volkswagen-golf-8-scherm
De nieuwe Volkswagen Golf
volkswagen-golf-8-motor
Volkswagen Golf 8 voorkant
Volkswagen Golf 8 voorkant
Volkswagen Golf 8 Achterkant
Volkswagen GOlf 8 zijaanzicht
Volkswagen Golf 8 Interieur Dashboard Schermen
Volkswagen Golf 8 achterbank
Volkswagen Golf 8 stoelen
Volkswagen Golf 8 koplamp IQ Light
Volkswagen Golf 8 achterlicht
Volkswagen Golf 8 kofferbak bagageruimte
volkswagen-golf-8-scherm
De nieuwe Volkswagen Golf
volkswagen-golf-8-motor
Volkswagen Golf 8 voorkant
Volkswagen Golf 8 voorkant
Volkswagen Golf 8 Achterkant
Volkswagen GOlf 8 zijaanzicht
Volkswagen Golf 8 Interieur Dashboard Schermen
Volkswagen Golf 8 achterbank
Volkswagen Golf 8 stoelen
Volkswagen Golf 8 koplamp IQ Light
Volkswagen Golf 8 achterlicht
Volkswagen Golf 8 kofferbak bagageruimte

01. Opties met terugwerkende kracht kopen of huren

Veel opties zoals adaptieve cruisecontrol en Apple Carplay moeten bij productie al gekozen worden. Bij de nieuwe Volkswagen Golf zit dat anders. Je kunt dit soort opties achteraf toevoegen via het infotainmentsysteem van de Golf, in een soort Appstore. Dit kan ook tijdelijk zijn.

Als je bijvoorbeeld een lange rit gaat maken, maar normaal alleen in de stad rijdt, kun je tijdelijk adaptieve cruisecontrol ‘huren’. Of je huurt verkeersbordenherkenning en grootlichtassistent. Je kunt de shop van de Golf ook gebruiken voor het aanschaffen van bepaalde services.

02. Er komt een GTD, GTI, GTE en R-versie van de nieuwe Volkswagen Golf

Volkswagen bevestigde dat er snellere versies komen van de nieuwe Golf. Een snelle diesel (ja, toch wel!) in de vorm van een GTD en een snelle GTI met benzinemotor en voorwielaandrijving. Ook komt er een plug-in hybrid GTE en een Golf R met een benzinemotor, vierwielaandrijving en 300 pk. Er is verder nog maar weinig bekend over de snellere versies van de Golf, maar er komt in ieder geval geen e-Golf. De ID.3 is hiervan de opvolger.

03. Waarschijnlijk is er een Golf 9 in aantocht

Blijft de Golf populair in de toekomst van de auto-industrie? Met de komst van de ID.3 en alle huidige veranderingen is het maar de vraag. Toch vertrouwt Lars Hentschel van Volkswagen op het voortbestaan van dit model. ‘Het is onmogelijk dat ons merk per 2030 100 procent elektrisch is. Dat zou teveel van het goede zijn. Er moet wel een volgende generatie van de Volkswagen Golf komen, daar ben ik van overtuigd’, zegt hij.

04. Een milde hybride-vorm is voor nu de oplossing

Alle benzinemotoren van Volkswagen Golf zijn mild-hybride, behalve de 1,0-liter driecilinder met 90 pk. De andere versies van de Golf kunnen voortbewegen zonder dat de motor loopt en ze kunnen energie terugwinnen tijdens het remmen. Wil je meer? Dan is er de 1.4 benzinemotor met plug-in hybridetechniek. De GTE, dus. De diesels krijgen waarschijnlijk later milde hybridetechiek, maar nu nog niet.

05. Hij praat tegen andere auto’s

Alle versies van de Golf beschikken standaard over C2X-technologie. Dit houdt in dat de Golf kan communiceren met andere auto’s binnen een straal van 1 kilometer. Het systeem registreert auto’s met pech, files, auto’s met sirenes (en van welke richting deze komen), enzovoorts. Hier krijgt de bestuurder dan een waarschuwing van. De technologie werkt niet op een mobiel telefoon netwerk, maar via WiFi.

06. De ophanging heeft 15 verschillende standen

Dynamic Chassis Control is niet nieuw, maar de nieuwe Volkswagen Golf biedt meer opties in het personaliseren. Je kunt de ophanging bijvoorbeeld schakelen tussen 15 verschillende standen in Individual Mode. Het biedt opties die harder zijn dan Sport en zachter dan Comfort.

07. Hij beschermt je tegen de dood

De nieuwe Volkswagen Golf weet onder meer wanneer een auto gaat afslaan naar links en jou hierbij kruist. Als je een botsing niet meer kunt voorkomen, dan zal de Golf remmen en vanzelf toeteren om de andere auto te waarschuwen. Zijn adaptieve cruisecontrol gebruikt nu data van de GPS om te remmen bij bochten, rotondes en kruispunten. De stuurassistent werkt tot 210 km/u.

08. Het interieur bevat maar weinig knoppen

Dat is niet helemaal waar. Het stuur beschikt wel over veel knoppen. Ook de schakelaars voor de ramen en de spiegels zijn nog steeds echte knoppen. En de knop voor het gevarenlicht en de SOS knop, maar dat moet ook volgens de wet. Verder zijn het bijna allemaal een soort kleine touchscreen-knoppen geworden of zitten ze in het infotainment systeem. De nieuwe Volkswagen Golf is de eerste auto die het nieuwe logo van Volkswagen draagt. Jürgen Stackmann zegt dat het nieuwe logo en de nieuwe opties ‘de start zijn van een nieuw tijdperk voor Volkswagen’.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws